Klíčem k úspěšnosti a spokojenosti obou hlavních aktérů školního vzdělávání, tedy učitelů a žáků, je bezesporu autorita učitele. Právě tu by si měl učitel vybudovat. Ne každému se to ale daří a podaří.
Na otázku, „jak na to“, se budeme snažit odpovědět na tomto kurzu.
V prostředí současné společnosti, kdy rodina ne vždy zcela naplňuje svoji výchovnou funkci, to učitelé nemají zrovna jednoduché. Také je ale třeba podotknout, že ne vždy je v učitelském vlastním vzdělávání věnována dostatečná pozornost právě problematice učitelské autority.
Kurz je proto zaměřen na pochopení nejen širších souvislostí vnímání autority v dnešní společnosti, ale i na rozklíčování možné vazby mezi autoritou a mocí a nabízí učitelům pohledy zejména na vlastní osobnost a jejich typické chování, které následně do vlastního chování mohou promítat jejich žáci.
Základními pilíři obsahu kurzu jsou tato témata:
- Sociální kontext autority učitele
- Vymezení pojmů: autorita, moc, kázeň a autorita učitele
- Osobnost učitele a jeho chování
- Stěžejní atributy autority učitele
Kurz probíhá především prostřednictvím zážitkového učení s důrazem na využívání vlastních zkušeností nejen z pedagogické práce. Součástí kurzu je také řešení modelových situací ze školního prostředí.