,,Geometrii kritizovat nelze. Má vždy pravdu.”
- Paul RandVýuka geometrie vystavěná na abstraktnosti není pro mnohé žáky srozumitelná. Jak zbavit geometrii nálepky nepotřebného, nepochopitelného a nudného předmětu? Jak zatraktivnit její výuku a učinit ji pro své žáky lépe pochopitelnou a více zábavnou?
Popis kurzu
Připravili jsme pro Vás
seminář s praktickou dílnou zaměřený na rozvoj prostorové představivosti a polytechnického vzdělávání (PLV) v hodinách matematiky na 2. stupni ZŠ. prostřednictvím tzv.
Magformers geometrie. Rozšířená hodinová dotace semináře (8 vyučovacích hodin) umožňuje se připraveným tématům věnovat více do hloubky.
Přiblížíte si postupy objevování a vyvozování planimetrických a stereometrických poznatků pomocí práce se
stavebnicí Magformers a speciálně vytvořenými
didaktickými materiály (tzv. geometrické karty – 2D a 3D geometrie), které jsou mezi pedagogy velmi oblíbené.
Ověříte si důležitý a nenahraditelný
princip cyklického uspořádání učiva geometrie, neboť na každé vyšší úrovni se opakuje, upevňuje a rozšiřuje obsah učiva.
Rozšíříte si didaktické dovednosti pro výuku geometrie prostřednictvím dalších tvořivých činností (papír, modelína, další stavebnice, kresba náčrtků).
Zaměříte se na samostatnou, párovou i skupinovou práci.
Na zadaných úlohách si vyzkoušíte
přizpůsobování náročnosti možnostem i nadání žáků tak, aby byli motivováni k objevování nejen při řízených, ale i spontánních a samostatných činnostech na stanovištích.
Cíl kurzuCílem vzdělávacího programu je prohloubení pedagogických kompetencí učitelů ke zjednodušení výuky geometrie na 2. stupni a doplnění jejich pedagogického portfolia o nové metodické materiály a didaktické pomůcky.
Obsah kurzu v bodech:- Magformes geometrie (pojem, výhody)
- využití stavebnice Magformers;
- geometrické karty (2D a 3D geometrie);
- práce s papírem, s modelínou, s magnetickými stavebnicemi (publikace Tvořivá geometrie);
- mnohoúhelníky;
- mnohostěny (například krychle, kvádr, jehlan, komolý jehlan, hranoly);
- rotační tělesa (například válec, kužel, koule);
- klasifikace trojúhelníků a čtyřúhelníků;
- shodná zobrazení;
- výpočty obvodů a obsahů rovinných útvarů;
- výpočty povrchů a objemů prostorových útvarů.