,,Výchova dětí je činnost, při níž musíme obětovat čas, abychom ho získali.“
- Jean Jacques Russeau Jak zvládnout agresivní dítě? Jak mu pomoci?
Popis kurzu Připravili jsme pro Vás vzdělávací akci zaměřenou na
problém agresivity a poruch chování dětí v mateřských školách a
možnosti jejich řešení.
Seznámíte se s
vlivy dědičnosti, rodinného prostředí a společnosti na sílení agresivních tendencí jedince.
Součástí semináře je téma
spolupráce s rodiči agresivního dítěte, otázka nevhodných výchovných stylů v rodině a případy, kdy může být
zdrojem agrese sám pedagog.
V
teoretické časti se zaměříte se na oblast rozpoznání forem, směrů a příčin agrese a na vymezení poruch chování (
hyperaktivita, hypoaktivita, ADHD, LMD). Znalost podnětů a spouštěčů agresivního chování je podmínkou adekvátního chování pedagoga při řešení těchto situací. Seznámíte se
s otázkou trestů, pravidly při jejich používání i s
alternativními možnostmi řešení konfliktních situací.
V
praktické části Vám zkušení lektoři představí modelové situace konfliktního chování a příklady řešení problémů z praxe.
Součástí kurzu je i práce s modelem
pesoterapie (základní sociální potřeby dítěte: potřeba místa, podpory, péče, bezpečí a limitu) a praktické ukázky uspokojování těchto potřeb pomocí
práce s tělem u hyperaktivních, hypoaktivních a agresivních dětí.
Cíl kurzu
Zlepšit kompetence pedagogů při práci s agresivními, hyperaktivními a hypoaktivními dětmi v mateřských školách a jejich spolupráci s rodiči při řešení konfliktního chování.
Obsah kurzu v bodech:- vymezení hyperaktivity, hypoaktivity a agresivity;
- pojem ADHD, LMD, příčiny vzniku;
- rozpoznání forem, směrů a příčin agrese;
- rozdíl mezi asertivitou a agresivitou;
- podněty a spouštěče agresivního chování;
- vlivy dědičnosti, rodinného prostředí a společnosti;
- formování nevhodných výchovných stylů v rodině;
- pedagog jako zdroj agresivního chování,
- práce s rodičem agresivního dítěte;
- možnosti řešení agrese v předškolním zařízení;
- trest (pravidla, způsoby, formy);
- alternativní možnosti řešení;
- pesoterapie (vymezení základních sociálních potřeb dítěte – potřeba místa, podpory, péče, bezpečí a limitu), agresivní chování dítěte jako projev neuspokojení těchto základních potřeb;
- práce s tělem u hyperaktivních, hypoaktivních a agresivních dětí;
- diskuze.