Jak využít apríl v předškolním vzdělávání aneb den naruby

Hned na 1. dubna připadá apríl, den plný vtipů a legrace. V dnešním článku se můžete inspirovat zábavnými aktivitami, které dětem vykouzlí nejen úsměv na tváři, ale budou je také rozvíjet a mít větší pedagogický rozměr.

Příprava třídy

Před příchodem dětí můžete vyzdobit třídu legračními motivy (veselí klauni, smějící se smajlíci, zvířata s úsměvem…), dále také vyměnit místa různých věcí a hraček.

Doporučuji vytvořit třídní knihu z papíru, kterou umístíte například do lega. Naopak na učitelský stůl můžete postavit hračky z dětské kuchyňky apod.

Pokud jste tzv. „pro každou legraci“, můžete změnit i styl svého oblékání či nějak jinak pro tento den změnit svou vizáž (triko naruby, paruka apod.).

Ranní kruh

V ranním kruhu v rámci časové orientace zjišťujeme, zda děti znají pojem „apríl“. Také se jich zeptáme, zda si všimly nějakých změn ve třídě.

Následně můžete zjistit, zda děti znají nějaké vtipy. Navázat můžeme na povídání o emocích, jak se dnes cítíme, jaké emoce prožíváme a jak k některým z nich můžeme přistupovat (radost – podělit se o ni s kamarádem; smutek – říct si o objetí).

Poté dětem vysvětlíme, že dnešek bude dnem naruby, takže nás čekají běžné aktivity tak jako každý den, akorát budou probíhat jinak nebo i jinde. Úkolem dětí bude poznat, co je jiného, a říci, jak by to správně změnily.

Pohybová chvilka

K pohybové aktivitě budeme potřebovat: CD nahrávku či staženou audio pohádku (například audio pohádka O pejskovi a kočičce). Děti namotivujeme k pohybové činnosti, po sezení v komunitním kruhu se rozhýbeme a pořádně zahřejeme tělo veselým tanečkem.

Následně pustíme nahrávku, ve které místo písně určené k pohybu zazní mluvená pohádka. Paní učitelka začne předcvičovat (houpání v bocích, poskoky) a sleduje reakci dětí.

Jakmile děti upozorní na to, co je na této aktivitě špatně, můžeme se pustit do klasické pohybové chvilky. Využít můžete například tuto písničku.

APRÍL

Svačinka

Po pohybové aktivitě se přesuneme do koupelny na mytí rukou a následně ke stolečku. Na stole budou mít děti připravený čaj v misce a jablko v hrníčku.

Důležité je přiměřené množství čaje v misce, aby nedošlo k nehodám. Necháme děti takto chvíli svačit. Poté děti opět napraví tuto situaci a ukážou, jak to má správně probíhat.

Tip! Pro děti je velmi zábavné, když se do aktivit zapojuje i paní učitelka. Nachystejte si proto stejnou svačinku na svůj stůl a počkejte na reakci dětí.

Logopedická chvilka

V rámci logopedické chvilky začneme artikulačními cvičeními. Motivujeme děti, ať předvedou, jak se zachovají, když je něco vtipného. Poté děti utvoří dvojice, posadí se naproti sobě a jedno dítě rozesmává to druhé. Nakonec si vymění role.

Poté paní učitelka přečte následující pohádku, předvede dětem dané cviky (uvedené v závorce) a děti je poté opakují.

Byla jednou jedna školka U Kamarádů. Všechny paní učitelky tam ale byly velmi hlučné (indiánský pozdrav – úáá). Ráno zlobily rodiče (zadupeme), nechtěly si uklízet hračky a jídlo házely všude kolem sebe (vyplazujeme jazyk do stran). Ještě že tam měly děti, které na ně dohlížely (vyvalíme oči). Pravidelně je objímaly (obejmeme kamaráda), měly je rády (usmějeme se od ucha k uchu) a učily je spoustu nových věcí (ukážeme rukama mnoho).Zazvonil zvonec a pohádky je konec (jazykem hmitáme střídavě doprava a doleva).

Po této pohádce navazujeme otázkami:

  • Jaké informace byly popletené?
  • Jaké bylo ve školce chování?
  • Jak se naše třída chová ve školce?
  • Jaký cvik z této pohádky jsem si zapamatoval/a (+ předvedení cviku)?

Tip! Pro tuto aktivitu můžete využít i hračky – například plyšové, které mohou cviky také „provádět“. Ideální je tato činnost pro děti plačtivé či dvouleté, ale užijí si ji i předškoláci.

Inspirace na další aktivity

  • Děti mohou „zapisovat“ do vyrobené třídní knihy.
  • Společně s kuchařkami můžete připravit popletený jídelníček, který si děti společně s rodiči při příchodu do školky přečtou.
  • Připravte si se třídou nějakou legrační aktivitu a pozvěte na návštěvu děti z další třídy.
  • Společně si vyrobte veselého klauna.
  • Můžete si výzdobu třídu společně připravit s dětmi.
  • Vyrobte si s dětmi vtipná přáníčka.
  • Vytvořte si síť plnou vtipů (kreslenou i psanou formou).
  • Zahrajte si popletenou pohybovou hru při pobytu venku.

Přeji vám krásný duben a ať vám úsměv na tváři vydrží nejen 1. 4.!

Autor: Kristýna Kapounková, učitelka speciální ZŠ a SŠ

Vložte svůj komentář