Cílem tohoto programu je nabídnout Vám podporu k tomu, abyste byli ve své praxi schopni vytvářet pročtenářskou atmosféru, ve které se budou Vaši žáci (studenti) rozvíjet jako přemýšliví a nezávislí čtenáři.
Poskytneme Vám, účastníkům, funkční a strukturovaný návod k porozumění procesu rozvoje čtenářské a informační gramotnosti, a to i v oblasti analýzy a hodnocení. Získáte prostor pro diskusi, výměnu zkušeností a sdílení vlastní praxe.
Vzdělávací program vychází z potřeby rozvoje čtenářských kompetencí, a to nejen jako prostředků k lepšímu vzdělávání v rámci školního prostředí, ale především jako cesty k efektivnímu zvládání všech náročných životních úkolů. Čtenářská gramotnost se jeví jako jedna ze zásadních dispozic ke zvládnutí úspěšného života.
Obsahem kurzu je především práce s metodickými materiály ověřenými v praxi, analýza procesu rozvoje čtenářské gramotnosti a vytváření podpory pro rozvoj čtenářských dovedností a postojů.
Vyzkoušíte si konkrétní metody a strategie, které vedou k rozvoji čtenářské gramotnosti. Uvědomíte si různost vnímání odlišných typů textů. Osvojíte si přístup k rozvoji čtenářských kompetencí v rámci různých funkčních stylů a získáte nástroje k rozvoji kritického vnímání textu.
Nedílnou součástí semináře je i práce na individualizaci metod a metodických materiálů pro žáky (studenty) s individuálními vzdělávacími potřebami tak, abyste mohli, v rámci inkluze, plně podporovat rozvoj všech žáků (studentů).
Obsah kurzu v bodech:
- Pojem čtenářská gramotnost
- Motivace a podpora čtenářské gramotnosti
- Rozvoj čtenářských kompetencí napříč obory
- Funkční využití různých typů textů
- Strategie a postupy vedoucí k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti
- Kritické vnímání textu
- Jak postupovat při rozvoji čtenářské a informační gramotnosti v podmínkách inkluze – individualizace metod
- Metody a formy práce, tzv. příklady dobré praxe
- Začlenění čtenářských strategií do konkrétních lekcí
- Využití metod a postupů pro rozvoj čtenářských kompetencí
- Diskuse nad konkrétními problémy
- Sdílení zkušeností z vlastní praxe