Tematické aktivity: Den vody

Dne 23. března slavíme „Den vody“. V dnešním článku naleznete mnoho inspirace v podobě tematických aktivit pro zábavu i rozvoj dětí.

Hned na úvod si můžete s dětmi popovídat o tom, na co všechno vodu potřebujeme.

Správné mytí rukou

Přemýšlíte nad tím, jak děti naučit správnému mytí rukou? Využijte barevné Leporelo – mytí rukou. Státní zdravotní institut připravil i metodický návod k leporelu a videonávod.

Děti jistě zaujme i krátká pohádka vysvětlující princip koloběhu vody – Koloběh vody – pohádka.


Pokus: Pozor, sopka!

Na tento pokus budeme potřebovat:

  • velkou sklenici s vodou
  • jar
  • malou baňku s úzkým hrdlem
  • potravinové barvivo
  • provázek
  • varnou konvici
  • vodu

Postup:

  1. Nejprve vytvoříme závěs tak, že kolem hrdla baňky připevníme provázek.
  2. Poté sklenici naplníme vodou, ale ne úplně celou.
  3. Do baňky paní učitelka nalije horkou vodu.
  4. Následně děti vodu obarví potravinářským barvivem.

Teď už zbývá jen vzít baňku za provázek a pomalu ji ponořit do sklenice.

Hudebně-pohybová aktivita

K této aktivitě budete potřebovat: reproduktor/rádio a tuto píseň: Míša Růžičková – Námořnická (Cvičíme s Míšou 9) – YouTube.

Dále si s dětmi můžete z kartónu vyrobit velkou loď, kterou si libovolně děti ozdobí a dole vytvoří efekt díry.

Postup:

  1. Předehra – houpání v kolenou a předvádění vln pomocí rukou.
  2. Tanec ve dvojici – viz videoklip.
  3. První sloka, „loď mého kapitána“ – plaveme okolo vyrobené lodi a ukazujeme na díru. Na konci této sloky předvádíme zalepení žvýkačkou.
  4. Chycení kormidla – dle slov.
  5. Salutování a pochodování okolo lodě (doporučuji loď opřít o židli a děti pochodují kolem lodě).
  6. Ukazování směrem dolů společně s poskoky snožmo.
  7. Bubliny.
  8. Refrén: „No tak mu ji zalepíme“ (tleskáme do rytmu), „žvýkačkou“ (předvádíme lepení pomocí dlaně).


Holky mezi kapkami vody

Vyrábíme moře plné rybiček

Pro toto vodní tvoření budeme potřebovat:

  • tvrdý papír A3/A4
  • temperové barvy
  • houbičku
  • podložku
  • modrý inkoust
  • kelímek s vodou a štětec
  • tuše, špejle
  • sůl
  • razítka rybiček

Postup:

  1. Prvním krokem je navlhčení tvrdého papíru pomocí houbičky.
  2. Poté zapouštíme barvy – malujeme na papír inkoustem.
  3. Následně dokreslujeme různé detaily – pomocí tuší a špejlí.
  4. Poté nasypeme sůl (v poměru je lepší mít více inkoustu a méně soli).
  5. Po zaschnutí opatrně vysypeme zbytek soli, čímž vznikne tzv. krystalový efekt.
  6. Na tento základ otiskneme razítka rybiček. S výsledkem si můžeme pohrát, například každá plave na jinou stranu apod.


Pohybová hra: Všechny podoby vody

Pro tuto pohybovou hru budeme potřebovat: didaktické obrázky páry, vody a ledu

Před začátkem hry si děti společně s paní učitelkou prohlédnou a pojmenují jednotlivé obrázky. Následně paní učitelka seznámí děti se cviky, které provází daný obrázek:

  • obrázek páry – skoky snožmo
  • obrázek vody – svižná chůze
  • obrázek ledu – pomalé mrznutí (až do zastavení)

Hra začne tím, že se paní učitelka promění v kouzelníka, který začaruje děti v molekuly.

Doporučuji s dětmi nejprve udělat „jednu hru nanečisto“, kdy paní učitelka zkouší rychlou obměnu kartiček s obrázky.

Poté se již můžeme vrhnout na samotnou hru, kdy paní učitelka stojí na kraji třídy a v ruce drží obrázek vody. Během toho děti pomalu chodí po třídě.

Nesmí však zapomenout na neustálé sledování paní učitelky, která postupně obrázky různě střídá a děti podle ní obměňují cviky.

Tip! Aktivitu je vhodné zařadit až po povídání/zhlédnutí pohádky o koloběhu vody.

Obměna: Starší děti mohou samy vymyslet dané cviky.

Rybičkové tvoření pro nejmenší

Toto tvoření je vhodné i pro ty nejmenší – tedy do dětských skupin, do tříd pro dvouleté děti či pro maminky na mateřské dovolené.

Na toto tvoření budeme potřebovat:

  • víčka od PET lahví – různé barvy
  • samolepicí oči
  • modrý tvrdý papír
  • fixy (bílý fix, barevné fixy)
  • třpytivé fixy
  • lepidlo Herkules / tavná lepicí pistole
  • žlutý barevný papír (pro nejmenší předpřipravené vystřižené trojúhelníky – viz obrázek)
  • zelený plast (např. pytel do odpadkového koše)

Postup:

  1. Nejprve si děti vyberou barevná víčka a nakreslí rybičkám obličeje.
  2. Poté nalepí každé rybičce jedno oko.
  3. Nyní ozdobí i ploutvičku.
  4. Následuje přilepení ploutvičky do moře a poté přilepení hlavičky.
  5. Takto postupujeme u všech rybiček.
  6. Rybičky umisťujeme tak, že každá plave jiným směrem.
  7. Po nalepení bílým fixem dokreslíme bublinky.
  8. Paní učitelka může tužkou předkreslit malá kolečka a děti je obtáhnou bílým fixem.
  9. Nakonec zmačkáme zelený plast a nalepíme ho kolem rybiček.
  10. A máme hotovo!

Pokus: Pomeranč si plave

K tomuto pokusu budeme potřebovat:

  • pomeranč
  • vodu
  • velkou misku

Postup:

  1. Nejprve do velké misky nalijeme vodu a poté do ní položíme pomeranč. Pomeranč musí být neoloupaný.
  2. Necháme děti, ať popíší, co se s pomerančem děje. Pomeranč plave.
  3. Následně motivujeme děti, aby pomeranč oloupaly, a znovu ho vložíme do misky. Nyní už pluje ke dnu.
  4. Nakonec vyzveme děti, jestli chtějí vyzkoušet, zda by neplavala i kůra pomeranče. Děti mohou kůru natrhat na několik kousků, položí je do misky a uvidí, že plave.

Autor: Kristýna Kapounková, učitelka na speciální ZŠ a SŠ

Vložte svůj komentář