Zapojte do výuky třídního maskota

Někteří z vás možná před nějakou dobou zaznamenali „boom“ s využíváním třídních maskotů v mateřských i základních školách. V dnešním článku se dozvíte, jaké jsou benefity zavedení tohoto projektu a také dostanete inspiraci v podobě mnoha praktických tipů.

Úvodem

Před samotným zahájením tohoto projektu doporučuji stanovit nějaký cíl, který bude naplněn skrze tohoto plyšového pomocníka. Může to být naučení respektu k odlišnostem či naučení základů nějakého cizího jazyka, apod.

Podle toho, o jakého plyšového kamaráda půjde, můžete s dětmi předem připravit výzdobu třídy či maskotovi vytvořit nějaký speciální koutek – místo, ve kterém bude trávit část dne.

Benefity třídního maskota

Přítomnost třídního maskota sice obnáší několik povinností „navíc“ pro pedagogy, ale benefity rozhodně převažují. Nejdůležitější může být, že se děti boudou, například po těžším odloučení od rodičů, těšit na setkání s plyšovým kamarádem a zároveň se tak mohou učit, jak reagovat při příchodu nového dítěte.

Dalším benefitem je rozvoj komunikačních schopností. Třídní maskot s námi může sedět v komunikačním kruhu a děti se mohou pokusit říci, co by jim chtěl sdělit. Zvláště pokud se rozhodnete pro vedení deníku (viz níže), řečový projev bude procvičován hravě a přirozeně, jelikož dítě bude chtít sdílet své a maskotovy zážitky z víkendu.

V neposlední řadě také nenásilně vede děti k zodpovědnému termínovému úkolu, který je na dobrovolné bázi, ale jistě děti nadchne, pokud budou motivované.

Vedení deníku

Prvním krokem je výběr kvalitního deníku, který vydrží časté „cestování“. Doporučuji tedy neutrální barvu deníku s tvrdými deskami a bez kroužkového pořadače. Poté mohou děti nakreslit třídního maskota, který paní učitelka zalaminuje a společně nalepíme na titulní stranu deníku.

Od této doby budeme do deníku zaznamenávat zážitky třídního maskota, ať už běžné dny, tak i školkové akce, ale i víkendová dobrodružství. Vytvořte společně s dětmi úplně první zápis. Děti maskotovi vymyslí jméno, případně i věk. Na první stránce tak může být popis třídního maskota a příběh, jak se do školky dostal. Přidat můžete i fotografii s vaší třídou.

S rodiči se můžete domluvit a na každý víkend poslat třídního maskota do jiné rodiny, a to i společně s deníkem. Rodiče tak zapíší jeho víkendové zážitky, mohou přidat i fotografie a v pondělním komunitním kruhu dítě, u něhož byl maskot na návštěvě, ostatním dětem poví, co společně zažili. Paní učitelka poté přečte zápis z deníku.

Do šatny můžete umístit tabulku s daty jednotlivých víkendů, kam se zájemci o tuto aktivitu mohou zapsat. Pokud se rozhodnete vždy před víkendem někoho z rodičů oslovovat, nezapomeňte ostatním dát šanci na „zamluvení“ třídního maskota pro nějaké zvláštní události – dovolenou či návštěvu prarodičů. Pro děti to může opravdu hodně znamenat.

Psaní do deníku doporučuji nechat volné, někdo rád píše v bodech, další naopak napíše téměř román a jiný rodič spíše vytvoří komiksový příběh… fantazii se meze nekladou! O nestanovené formě psaní do deníku informujte rodiče, můžete tak motivovat i někoho, kdo se původně bál, že na nějaké slohové práce nebude mít čas. Stačí tedy nadepsat např. „Víkend u Martínka“ a pár větami víkend popsat.

Závěrem

Klíčové je zapojování třídního maskota do běžných činností v mateřské škole. Může zkoušet vařit v dětské kuchyňce, lézt po lavičce, oslavit dětský den či barvit velikonoční vajíčka.

Děti tak mohou projevit péči a pomoc maskotovi, ale i druhým osobám. Vždy se můžeme také domluvit, kdo bude mít maskota v batůžku na výlet. Doporučuji zapojení i paní učitelce, děti bude jistě zajímat, co prožil maskot s paní učitelkou mimo školkové prostředí.

Tip! Motiv maskota můžete využít i při tvorbě diplomů, placek a různých odměnách.

Přejeme Vám i dětem mnoho krásných chvil strávených (nejen) s třídním maskotem!

Článek pro Vás napsala: Bc. Kristýna Kapounková, učitelka na základní škole

Vložte svůj komentář