Vzdělávací program je určený učitelům anglického jazyka, kteří chtějí svoji výuku oživit a nabídnout ve svých hodinách zajímavou a motivující výuku.
Při výuce gramatiky žáci často jen mechanicky vyplňují cvičení a papouškují předpřipravené věty z učebnic. Už jen samotné slovo gramatika představuje pro mnohé noční můru a je to zejména gramatika, která bývá obávaným strašákem všech žáků. Studenti se děsí nudného vyplňování cvičení a biflování pro ně nepochopitelných pravidel. Zábavnou gramatikou s využitím pohybových aktivit, kartiček, deskových her a různých dalších zajímavých pomůcek můžeme žákům pomoci překonat nechuť z dlouhého sezení a budovat u žáků pozitivní vztah ke studiu gramatiky.
Zábavná gramatika obsahuje učivo, které žáky baví, a učení je vlastně příjemným vedlejším produktem. Místo toho, aby se žáci gramatiky děsili, budou se na hodiny naopak těšit a budou mít radost, že si budou moci zase „hrát“ a osvojit si tak nenásilnou formou gramatická pravidla. Budou nadšeni, motivováni a učivo si zapamatují výrazně lépe. K tomu přispívá i to, že je hravou formou osloveno více smyslů.
V jednotlivých částech semináře budeme prakticky trénovat jednotlivé hravé aktivity, které sahají od jednoduchých úkolů s písmeny, slovy a pojmy přes práci s větami, texty a obrázky až po komplexní jazykové aktivity, jako jsou diskuse a argumentace. Sami si tak prakticky vyzkoušíte, jaký pozitivní vliv mohou mít hry na dynamiku a atmosféru ve třídě a jak mohou i slabší žáky motivovat k učení cizího jazyka.
- Na začátku semináře se budeme věnovat hrám týkajícím se tvorby slov (předpony, přípony, jednotlivé slovní druhy atd.), budou zde zařazeny např. hry: Speedy Gonzales, Flyswater, Roots, Speech parts run, Line, Strips, Steps.
- Dále se budeme věnovat frázovým slovesům, předložkám, členům, stupňování přídavných jmen. Budou využity kartičky, zábavné texty, mimika. Můžeme zde zmínit například hry: Mice, Phrasal verbs, Superlatives, Simon says, Jump, Places puzzle.
- V další části budeme procvičovat slovesa a různé časy a formy. Budeme se zabývat tvorbou vět oznamovacích a otázek a větným slovosledem. V této části je hodně využíván pohyb spojený se soutěžemi, pantomimou. Dále je využíván také poslech a v neposlední řadě je vše opět doplněno i tištěnou formou v podobě pracovních listů, skládáním kartiček, vyplňováním doplňovaček. Zde můžeme zmínit například hry: The crazy taxi driver, My precious, Mime, Story bottle, Questrips, Shopping, Dominoes, Numberloons, Punctuation, Gap miming.
- V poslední části budete vyzváni i k vlastní aktivitě – abyste se podělili o svá nápaditá a zajímavá cvičení na gramatiku. Zamyslíme se nad tím, jak je možné jednotlivé hry obměnit a na jaké další gramatické jevy by je bylo možné aplikovat.
Náměty k seminářům jsou čerpány z různých seminářů, které lektorka absolvovala a vedla v průběhu své několikaleté praxe. Vznikaly sdílením zkušeností učitelů, průzkumem internetu a úpravou rozličných jazykových cvičení.
Dále bylo čerpáno z následujících publikací:
- Hladík, P.: 111 her pro aktivní výuku angličtiny. Grada, 2013
- Hanšpachová, J a Z. Řandová: Angličtina plná her, Portál, 2010
- Wilkening, Nina: DaZ mit dem ganzen Körper. 50 Bewegungsspiele zum Deutschlernen. Verlag an der Ruhr, 2017
- Piel, Alexandra: DaZ lernen mit Bewegung. 90 Spiele und Übungen zur Grammatik. Verlag an der Ruhr, 2016