Adventní příběh o Šimonovi a Gábince, který můžete zařadit do vzdělávacího programu před Vánoci. Na krátký příběh navazují činnosti, které děti seznamují s ročními obdobími. Dozví se ale i jak vzniká led a proč by se neměl jíst sníh.
Adventní příběh
Když v neděli Šimon s Gábinkou vstávali a vyhlédli z okna ven, samou radostí se jim chtělo křičet. Všude, kam jejich oči dohlédly, bylo bílo. Přes noc jejich ulici pokryla bílá sněhová peřinka. Pod sněhem se ukrylo spadané podzimní listí a nažloutlá tráva. Šimonek a Gábinka rychle utíkali vzbudit rodiče a radostí vykřikovali: „Vstávat, jdeme sáňkovat, venku leží sníh!“ Rodiče potěšilo, když viděli, jak se dětem rozsvítily oči radostí nad sněhovou nadílkou. Maminka se usmála: „Nejdříve si, děti, dáme snídani. A potom vyrazíte s tatínkem sáňkovat, když se sníh bude dobře lepit, ukoulíte si i svého prvního letošního sněhuláka. Já zůstanu doma, protože mě čeká jedna důležitá práce.“
Když se tatínek vrátil s dětmi ze sáňkování domů, do nosu jim zavoněla krásná vůně, která připomínala perníčky. Děti pospíchaly za maminkou, aby zjistily, co se v kuchyni děje. Bylo to opravdu tak, jak děti očekávaly. Maminka vykrajovala z těsta perníčky. „Mami, mami, budeme ti pomáhat, to je krásná vůně!“ Hned jak si děti umyly ruce, přidaly se s radostí k mamince. Při vykrajování perníčků maminka dětem vyprávěla, že dneska je první adventní neděle, které se říká železná. Také dětem nabídla, že po úklidu kuchyně si společně vytvoří adventní věnec. Každou neděli do Vánoc potom vždy společně zapálí další svíčku na věnci, aby čekání na Ježíška rychleji utíkalo. Než přišel večer, byl věnec z jehličnatých větviček, sušeného ovoce a svíček hotový: „Zapálíme si první svíčku, které se říká Naděje a zapaluje se na první adventní neděli. Této první neděli se říká železná,“ usmála se maminka na děti. A tak společně seděli všichni nad zapálenou svíčkou a maminka vyprávěla o tom, jaké to bylo, když perníčky pekla se svou babičkou. A tatínek vyprávěl příběh o tom, jak kdysi jako kluk při prvním sáňkování sjel až do potoka. Naštěstí z toho nebyla žádná chřipka ani angína.
Dny rychle utíkaly a za chvíli tu byla druhá neděle adventní, které se říká bronzová. Večer si všichni společně rozsvítili na věnci už druhou svíčku, které se říká Mír. V týdnu děti s maminkou pekly cukroví. Pomáhaly s rohlíčky i lineckým cukrovím, které slepovaly marmeládou od babičky. S tatínkem děti vyzdobily celý dům vánočními světly. Další týden děti nedočkavě vyhlížely, protože je navštíví Mikuláš, anděl a čert. Už nám zbývají jenom dva týdny, dvě adventní neděle a budou Vánoce. Těšíte se? Víte, jak se jmenují ostatní svíčky, které zapalujeme třetí a čtvrtou adventní neděli na věnci?
Náměty a nápady na činnost s příběhem:
- Seznámení s příběhem –příběh si rozdělíme na tři části, které můžeme dramatizovat za pomoci maňásků, loutek, abychom dětem příběh nejvíce přiblížili a došlo k pochopení textu a příběhu.
- DH: Podzim x zima – s dětmi upevníme poznatky o ročním období. Jaké jsou rozdíly mezi podzimem a zimou? Napoví nám také děj příběhu.
- Co je ukryté ve sněhu? (experimentální hra) –s dětmi při vycházce nabereme lopatkou trochu sněhu do kbelíku, přineseme ho do třídy a sledujeme, co se stane se sněhem. Ukážeme dětem po rozpuštění sněhu, jak je voda čistá nebo špinavá. Co způsobilo znečištění vody, kde se zde špína vzala? Vysvětlíme dětem, že není dobré sníh jíst, a společně si objasníme proč. Co se stane se sněhem, když je v teple? Co se stane se sněhem, který vložíme do lednice, nebo dokonce do mrazničky?
- Voda, nebo led? (experimentální hra) – když venku mrzne, napustíme do plastových misek různých velikostí vodu a necháme venku zmrznout. Ukážeme dětem, že z vody se stane led. Led z misky vyklopíme na velký tác. S dětmi měříme sílu ledu za pomoci metru, sledujeme, jak rychle led taje s přihlédnutím ke své velikosti. Který led zůstane na tácu nejdéle? Který led roztaje nejpomaleji?
- PH: Radost ze sněhu –vezmeme staré pevné igelitové pytle, které naplníme senem, a vyrazíme na kopec, který je pokryt sněhem. Zde vyzkoušíme, jak se na nich jezdí, a vysvětlíme si, že podobná vozítka na sníh využívaly babičky či prababičky dětí. Ze sněhu si vytvoříme sněhuláky podle velikosti. Jedna skupinka bude mít za úkol vytvořit největšího sněhuláka, druhá prostředního sněhuláka, třetí skupina dětí nejmenšího sněhuláka.
- Kdo se tady prošel? (experimentální hra) –pozorujeme na vycházkách stopy na sněhu. Podle vzoru stopy hádáme, kdo se zde procházel a zanechal na sněhu své stopy. S dětmi si vytvoříme kartonové kartičky s vyobrazením, jak vypadají stopy různých zvířat či ptáků. Venku je budeme na sněhu hledat. Najdeme podobné či úplně stejné?
- Sněhulák (grafomotorické cvičení) – uvolnění ruky krouživými pohyby – kresba sněhuláka – pro mladší děti volíme formát papíru A2 nebo A3, pro starší děti použijeme formát papíru A4. Grafomotorické cvičení realizujeme dle přílohy – krouživými pohyby rukou několikrát obkreslíme tužkou tři kruhy sněhuláka. Podle vlastní fantazie dotvoříme sněhuláka kresbou detailů – klobouk, knoflíky, ruce, oči atd.
- Pečení perníčků –z těsta na perníčky vykrojíme různé vánoční motivy. Perníčky přeneseme na plech, necháme v kuchyni upéct za pomoci paní kuchařek. Perníčky ozdobíme bílkovou polevou. Recept na polevu: 1 vaječný bílek, 15–20 dkg moučkového cukru, 1 čajová lžička citronové šťávy. Suroviny dáme do misky, metličkou promícháme dohladka. Perníčky lze zdobit pomocí pevného svačinového sáčku. Polevou naplníme sáček a z jeho rohu odstřihneme kousek o velikosti cca 0,5 mm. Čím je menší otvor v sáčku, tím je stopa tenčí, zdobnější a úhlednější.
- Cukroví (tvořivá hra) – pomocí kinetického písku, s využitím formiček s vánočními motivy, vytvářejí děti na tác vánoční cukroví. Využijeme formičky na tzv. ořechy, pracny a další plné malé formičky na cukroví nebo čokoládu.
- Náš adventní věnec (diskuse, tvořivá hra) –za pomoci obruče si vytvoříme místo pro adventní věnec. Volíme prostor ve třídě, kde můžeme mít náš věnec 4 týdny, aniž by nám překážel v dalších činnostech. Připravíme karton od krabice, vystřihneme kruh, který vymalujeme barvou dané adventní neděle. Kruhy vložíme do obruče, na každý postavíme svíčku na baterky. Svíčky budeme postupně rozsvěcovat každou adventní neděli. Při rozsvícení svíčky si vysvětlíme, proč se svíčka rozsvítí v neděli a jak se jí říká. Podíváme se do kalendáře, kolik dnů ubylo a kdy nás čeká Ježíšek. Obruč a prostor kolem elektrických svíček si děti mohou ozdobit různým přírodním materiálem. Materiál sbíráme postupně na vycházce, zdobíme také průběžně.
- Venkovní adventní věnec (tvoření v přírodě) –z různých přírodních materiálů si venku vytváříme adventní věnce. Využíváme pouze přírodniny, věnce tudíž můžeme nechat na svém místě.
- Kdy přijde Mikuláš, anděl a čert? (diskuse) –s dětmi si v kalendáři ukážeme, kdy nás navštíví Mikuláš, anděl a čert. Ve třídě si vytvoříme peklo a nebe za pomoci různých materiálů, látek, zbytků papírů, krabic, šátků apod. Děti si mohou vytvořit čelenky z pevného kreslicího kartonu. Pokud si na čelenku nalepí hvězdu, promění se na andílky. Když si na čelenku přilepí rohy, stanou se z nich čertíci. Děti vyprávějí v kruhu jedno po druhém o tom, jací jsou andílci, jak vypadají, jak se v nebi chovají. Stejně tak vyprávějí o svých zážitcích čertíci.
- DH: Jak velká je svíčka? Skládání obrázků svíček podle velikosti, od největší po největší a naopak. Při skládání obrázků si povíme, proč by se měla zapalovat na první adventní neděli právě největší/nejdelší svíčka.
- DH: Kolik je svíček, adventních věnců a sněhových vloček? Hrouprocvičujeme počty od 1 do 5. Kartičky z PL nastříháme, zamícháme a třídíme dle počtu. K obrázku s jednou tečkou patří karta s jednou svíčkou, s jedním adventním věncem, s jednou vločkou a s číslem jedna. Stejně postupujeme i u dalších čísel.
Autoři: Bc. Renáta Klapalová, Ing. Renata Špačková