Hodnocení žáků je nezbytnou součástí výchovně-vzdělávacího procesu. Hodnocení je velmi složité a dotýká se všech účastníků vzdělávacího procesu. Tento seminář je rozdělen na dva výukové dny:
1. den
Chcete posílit své dovednosti v hodnocení žáků? Díky semináři získáte nové podněty pro pojetí hodnocení jako procesní cesty vedoucí k celkovému rozvoji žáka (předávání informací žákům o nich samých, o jejich úspěších a neúspěších; vodítka a ukazatele, kam mají nasměrovat svou pozornost a píli).
Hodnoticí dovednost učitele by měla obsáhnout i jiné aspekty, než na jaké jsou on a jeho žáci zvyklí. Seminář vám pomůže při tvorbě hodnoticích kritérií, která vedou ke správnému pochopení evaluačního procesu v současné škole.
- Reflexe jako základní kámen profesního i osobnostního rozvoje = Co, jak a proč chceme nebo potřebujeme hodnotit u žáků?
- Vědomá zpětná vazba a co v ní musíme vidět = Jak získat kritéria hodnocení pro žáky?
- Směřování moderního managementu vedení třídy na úroveň učení, které lze ve škole dosáhnout (pasivní, závislé, formativní, autonomní) = Jak koncipovat hodnocení v duchu kritérií?
- Jak se učit formativnímu hodnocení za použití evaluace (zpětná vazba na přijatý plán učebních osnov) v hodnocení klíčových kompetencí?
- Tvorba žákovských portfolií a jejich smysl
2. den
Druhá část je zaměřena na specifičnost hodnocení výchovného a vzdělávacího procesu u žáků se SPU, SPCH, případně u žáků integrovaných. Zároveň vyzdvihuje propojení závěrů speciálně pedagogické diagnostiky a individuálního hodnocení.
Vysvětlíme vám, jak je důležitý závěr pedagogické diagnostiky odborného školského pracoviště, z něj vycházející cíl vzdělávání a jeho zhodnocení s přihlédnutím ke specifičnosti postižení žáka. Budeme také hovořit o tom, jak hodnocení vysvětlit rodičům a jak je informovat o pokrocích a nedostatcích žáka.
Součástí je diskuse a rozbor příkladů z praxe.
- Hodnocení žáků, význam hodnocení a jeho specifika u žáků se SPU, SPCH
- Hodnocení, hodnocení kompetencí a sebehodnocení se zaměřením na motivační aspekt hodnocení u žáků se SPU, SPCH
- Specifičnost hodnocení pro jednotlivé druhy SPU, SPCH
- Praktické ukázky hodnocení a diskuse