Vzhledem k blížícímu se novému školnímu roku je ideální čas na plánování všech akcí, cílů a celkově všeho, co nás čeká.
V dnešním článku se dozvíte, jak plánovat, aby plánování bylo co nejefektivnější.
Stanovení cílů
Stěžejním krokem je stanovení cílů. Dle metody SMART by cíl měl být:
- S – specifický
- M – měřitelný
- A – akceptovaný
- R – reálný
- T – časově ohraničený
Ráda tuto metodu využívám, jelikož je cíl potom lépe dosažitelný a vzhledem k faktu, že je cíl nastavený realisticky, je vysokoprocentní šance ho opravdu dosáhnout.
Specifický by měl být v konkrétnosti definování cíle. Měřitelný by měl být proto, aby bylo možné vyhodnotit jeho splnění/nesplnění či dosažený posun k tomuto cíli. Akceptovaný by měl být odpovědnou osobou, která by s ním měla být ztotožněna. Toto se může týkat samozřejmě i žáků či dětí.
Cíl musí být realistický, jelikož stanovení nedosaženého cíle může vést k frustraci až syndromu vyhoření, v každém případě však ke ztrátě motivace.
Časová ohraničenost je vhodnou prevencí pro neustálé odkládání na „potom“.
U cílů by tedy měl být konkrétní čas, do kdy bude kontrolované jeho splnění – např. konec měsíce, pololetí, školního roku apod. Samozřejmě mohou být i dlouhodobé až celoživotní cíle, ke kterým můžeme směřovat po delší dobu (např. absolvování 5letého vysokoškolského studia apod.).
Dílčí kroky
V případě dlouhodobějších cílů jsou dílčí kroky samozřejmostí. Uplatněny by však měly být u veškerých cílů.
V rámci dílčích kroků si daný cíl rozepíšeme na menší návodné kroky, díky kterým bude cíle dosaženo.
Příklad ze speciální školy
- Cíl: Naučit žáky 3. ročníku píseň „Tři malé citrónky“
- Dílčí kroky:
- Relaxační poslech písně.
- Seznámení žáků se slovy objevujícími se v písni + seznámení s obrázky k písni.
- Pojmenování tematických obrázků – důraz na výslovnost slov.
- Práce s rytmem písně – hra na tělo, Orffovy nástroje.
- Nácvik jednoduchých tanečních prvků pro lepší zapamatování písně.
- Přirozený trénink písně v běžných denních situacích (např. při čekání apod.).
- Spojení zpěvu s tanečními prvky.
- Předvedení naučeného na besídce pro rodiče.
Plán akcí
V rámci přípravného týdne či na nějaké skupinové poradě zreflektujte akce, které již proběhly, abyste věděli, jaké použít i v následujícím školním roce.
Zvažte zapojení do některého ze zajímavých projektů – Ukliďme Česko či Krabice od bot.
Dále také zkuste navázat spolupráci se základní školou, jinou mateřskou školou či s domovem seniorů.
Využijte také komunikaci a zkušenosti ostatních pedagogů. Přidejte se do některé z facebookových skupin dle Vaší aprobace a inspirujte se novými náměty a vzájemným sdílením.
Návrh hospitací
Můžete si také udělat návrh hospitací – vypsat si, na které hodiny byste koho chtěli hospitovat, a zkusit si to časově naplánovat, dokud je ještě čas.
Stejně tak doporučuji naplánovat i absolvování zajímavých kurzů a školení. Mnoho jich naleznete na našem webu.
Čas věnovaný psychohygieně
Stejně jako v předchozích článcích, i v dnešním zmíním podstatu psychohygieny. V průběhu školního roku na ni totiž často zapomínáme.
Sedněte si tedy v klidu například v přípravném týdnu a naplánujte si, čím si v tomto školním roce chcete udělat radost, dovolenou s blízkým člověkem, ale i aktivity, kterým se budete věnovat sami (kurz jógy, vaření apod.).
Cíl si můžete stanovit i v této oblasti (např. přečíst 10 knih za půl roku), primární je však načerpání energie do nového školního roku a do zvládání jeho průběhu.
Důležité je, aby byl plán konkrétní, ale zároveň realizovatelný (např. každý den si na 10 minut sednu s knihou, 2x v týdnu si půjdu zaběhat apod.).
Do čeho plánovat?
Možností, jak a do čeho plánovat, máme mnoho. Můžete si zvolit elektronickou formu či tu klasickou – písemnou.
Některým pedagogům vyhovují klasické stolní kalendáře, které jsou přehledné a snadno přenosné například i do vyučování.
Na trhu však existuje i široký výběr učitelských diářů a zápisníků.
Pokud jste však kreativní, doporučuji si vytvořit vlastní sešit či portfolio, kam si můžete vložit:
- místo pro zapsání nových myšlenek
- kontakty na organizátory akcí
- postřehy z hospitací
- cíle a dílčí kroky
- to do list – seznam s odškrtáváním splněných položek
- fotografie třídy
- obrázky od dětí / screenshoty zpráv od rodičů či žáků
- plán psychohygieny
- měsíční přehledy
Článek pro Vás napsala: Bc. Kristýna Kapounková, učitelka na základní škole