„Mění se svět, mění se žáci, mění se vzdělávání, je třeba i měnit způsoby hodnocení žáků“.
Popis kurzu
Seminář odpoví na otázky:
• Co je formativní hodnocení žáků?
• Proč používat formativní hodnocení?
• Jak zvládnout ve škole formativní hodnocení žáků?
Zaměříme se na proměnu vzdělávání a potřebu adaptace nových metod hodnocení žáků. Seznámíte se s formativním hodnocením, jeho výhodami a způsoby implementace do školní praxe. Dále budou probrány strategie pro úspěšné zavádění této metody, specifické postupy pro hodnocení žáků s různými vzdělávacími potřebami, ale i možná rizika a příklady osvědčených postupů.
V druhé části programu budou představeny konkrétní techniky formativního hodnocení a diskutovány pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání ve školním vzdělávacím programu a školním řádu. Seminář je určen pro všechny, kteří se chtějí dozvědět více o této moderní metodě hodnocení a její praktické aplikaci.
Cíl kurzu
Cílem je seznámit vás s formativním hodnocením žáků, jeho důležitostí a způsoby implementace do výuky. Naučíte se, jak pracovat s cíli, kritérii a indikátory, jak hodnotit specifické skupiny žáků a jak využívat konkrétní techniky formativního hodnocení.
Také Vám budou poskytnuty informace o pravidlech pro hodnocení v školním vzdělávacím programu a školním řádu.
Obsah kurzu v bodech:
• co je formativní hodnocení, proč jej používat a jak ho zvládnout ve škole;
• strategie formativního hodnocení;
• práce s cíli, kritérii a indikátory, vrstevnickým hodnocením a sebehodnocením žáka;
• hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaných žáků;
• možnosti využití asistentů pedagoga při formativním hodnocení a jak pracovat s výstupy formativního hodnocení na triádách;
• pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání ve školním vzdělávacím programu a školním řádu;
• konkrétní techniky formativního hodnocení, jako je Semafor, Pravidlo A-B-C, Uznání a otázka, Vzájemné hodnocení prací, Pohyby, Hodnotící komunitní kruh a další;
• příklady z praxe: využití kritérií a indikátorů při hodnocení žáků v pololetí, při hodnocení dosažených cílů vzdělávání, klíčových kompetencí, týdenní plány, metoda V – Ch – D, hodnocení práce v hodině, myšlenková mapa a mnoho dalších technik.
Výstupem vzdělávacího programu je osvědčení o absolvování DVPP.