Cílem semináře je nabídnout učitelům němčiny soubor námětů, motivačních technik a aktivit, které odpovídají různým vyučovacím metodám a podporují efektivní osvojování, procvičování a upevňování gramatiky zábavnou formou. Seznámíte se s novými i méně známými kreativními výukovými metodami a novými trendy ve výuce německého jazyka.
Seminář probíhá formou workshopu a jde v něm o zábavné aktivity, pomocí nichž lze zvýšit motivaci žáků, rozvíjet jejich kreativitu a zároveň jim nenásilnou a hravou formou zprostředkovat výklad a procvičování gramatických struktur.
Výuka gramatiky představuje pro učitele většinou nejnáročnější část vyučovacího procesu, neboť je pro žáky monotónní a nepatří k nejoblíbenějším aktivitám. Řada žáků je navíc frustrována skutečností, že i když gramatická pravidla znají, nejsou schopni je při mluvení aplikovat. Z tohoto úhlu pohledu je tedy důležité vyučovat gramatiku takovým způsobem, který je pro žáky zajímavý a maximálně přínosný.
V tomto semináři se zaměříme zejména na procedurální znalosti gramatiky, tj. takové, které umožňují žákům použít gramatická pravidla při vlastní komunikaci. Přitom je důležité zohlednit odlišné učební styly a přístupy jednotlivých žáků, proto je třeba při zprostředkování a procvičování gramatiky střídat metody a aktivity.
V semináři se seznámíte s různými kategoriemi gramatických her, a to jak pro začátečníky, tak mírně pokročilé i pokročilé studenty. Sami v roli žáků vyzkoušíte nejrůznější deskové a karetní hry, hádanky, pohybové a rolové hry nebo generativní psaní, a v praxi si tak ověříte, jak tyto aktivity ovlivní dynamiku skupiny a motivaci žáků k učení.
Na příkladu her jako duel, domino, věštkyně, kvarteto, dixit nebo černý Petr si budeme osvojovat a procvičovat časování sloves, přítomný, budoucí i minulý čas sloves, skloňování přídavných jmen, slovotvorbu, vztažné věty a další jevy. Ukážeme si také, jak lze pro osvojení gramatiky využít písňový text nebo kreativní psaní. Průměrná plánovaná délka jednotlivých aktivit je 10 minut.
Budete mít rovněž možnost se podělit o vlastní zkušenosti a nápady a díky této interaktivní formě si odnesete ještě více podnětů pro své další pedagogické působení.