K létu patří neodmyslitelně také indiáni. Inspirujte se dnešním článkem nabitým praktickými tipy na to, jak si takové indiánské léto užít.
Pokud by vás k tomuto tématu zajímalo více, v knize Barevný rok naleznete celou kapitolu věnovanou tomuto tématu.
Pozor na dravce!
Pro tuto aktivitu budete potřebovat:
- barevná peříčka (dle rozdělení do družstev, doporučuji minimálně 4)
- barevné provazy
- obrázek náčelníka
Postup:
- Nejprve paní učitelka seznámí děti s pojmem „náčelník“ a nechá kolovat jeho obrázek v kruhu dětí, aby si ho prohlédly.
- Následně zkusí děti vyjmenovat, jaké znají dravce.
- Paní učitelka vysvětlí pravidla hry.
- Děti se nyní promění v indiány, a aby indiáni měli větší ochranu před dravcem, vytvoří co největší skupiny.
- Nebude to ale tak jednoduché, musí dodržovat barevná pravidla.
- Následně paní učitelka rozdělí indiány do několika kmenů.
- Každý kmen dostane své peříčko a rozdělí se po třídě.
- Na povel paní učitelky „spojte se, indiáni, žlutí a červení“ děti s těmito barvami vytvoří hlouček v barevně označeném poli pomocí provazů.
- Doporučuji nejprve vyzkoušet zkušební kolo.
- Po několika opakováních můžeme obměňovat to, jak se děti budou spojovat – „spojte se jako hadi, indiáni, žlutí a červení“ (pohyb jako čáp, skok po jedné noze, chůze pozadu…).
Indiánská čelenka
Pro aktivitu týkající se indiánské čelenky budete potřebovat:
- barevná peříčka (ideálně co nejvíce barev – 6–8 druhů)
- indiánskou hudbu (Indiáni – Míša Růžičková)
Postup:
- Paní učitelka dá barevn pírko každému dítěti tak, aby byl od každé barvy rozdán stejný počet peříček.
- Následuje vysvětlení pravidel. Cílem hry je vytvořit čelenku.
- Indiáni vytvoří čelenku tak, že si se svým barevným peříčkem lehnou vedle sebe tak, jak jsou na čelence uspořádaná pírka.
- Důležité však je, že každá čelenka musí obsahovat všechny barvy, které se ve třídě nachází (tedy od každé barvy jedno peříčko).
- Indiáni volně tancují na hudbu, a jakmile paní učitelka zavolá „indiánská čelenko“, musí děti co nejrychleji utvořit tuto čelenku.
- Důležitá je rychlost, ale i vzhled čelenky – leh vedle sebe (viz výše).
Tip! Jakmile již projedete několik kol a děti budou pravidlům opravdu rozumět, můžete zkoušet různé kreace čelenek (například skupina indiánů pokrčí stejnou nohu a pírko si položí na koleno apod.).
Následná aktivita
Po této aktivitě se paní učitelka může dětí zeptat, na co dalšího mohou indiáni pírka využít. Snažíme se v dětech probudit fantazii.
Děti mohou vytvořit kruh a vždy jeden indián s nápadem na další činnost s pírkem může jít doprostřed a předvést nějaký pohyb, který všichni napodobí (např. pírko místo oštěpu při hodu, jako překážka pro přeskakování či veslo při veslování na kánoi).
Moc doporučuji, aby se do aktivity zapojily i paní učitelky.
Příprava na indiánský boj
Pro tuto aktivitu budeme potřebovat vyrobené kopí (např. z delší ruličky).
Postup:
- Před aktivitou paní učitelka naučí děti básničku (viz níže).
- Nejprve děti utvoří kruh.
- Následně si posílají kopí. Snaží se o rychlé posílání.
- Při posílání kopí hlasitě říkáme indiánskou báseň:
Indiánské dovednosti
Michael Novotný
Každý správný indián
týpí postaví si sám.
Umí dobře stopovat
i s kovboji bojovat.
Komu kopí zůstane,
tak ten z kola vypadne.
- Dítě, kterému zůstane kopí v ruce, jakmile skončí říkanka, skončí práce v přípravě na boj.
- Někteří pedagogové pojímají následný krok jako vypadnutí ze hry, ale můžete využít svou kreativitu a toto dítě nějak zaměstnat – např. přípravou další aktivity, podporou ostatních kamarádů či hlídáním kopí.
Venkovní aktivita: Bystrý indián
Pro tuto aktivitu budete potřebovat:
- 10 obrázků s indiánskou tematikou (například: 1) indián, 2) kopí, 3) oheň, 4) bizon, 5) indiánské pero, 6) totem, 7) teepee, 8) kánoe, 9) stopy, 10) luk a šíp
- fáborky z krepového papíru
- šamana (ideálně dospělý muž – oblečení + úprava vzhledu)
- odměnu (talisman, sladká dobrota, medaile/diplom s indiánským motivem)
- přírodniny – kamínky/klacíky
Postup:
- Paní učitelka rozdělí děti do několika skupin. Nejprve děti motivuje, že indiáni museli být bystří, aby ulovili svůj oběd, a tak museli občas procvičovat své hlavičky.
- Jedna skupina zůstane s jedním pedagogem a bude se věnovat např. malbě bizona, kresbě indiánských motivů na kamínky apod.
- Druhá skupina vyrazí s druhým pedagogem na indiánskou stezku.
- Děti půjdou podle barevných fáborků.
- Občas také mohou následovat indiánský symbol – šipku z kamínků/klacíků apod.
- Paní učitelka upozorní děti, že si během stezky mají všímat indiánských obrázků a snažit se je všechny zapamatovat.
- Děti tedy pozorují obrázky, po cestě si je snaží opakovat. Pokud paní učitelka vidí, že se zapamatování moc nedaří, může dětem poradit nějakou strategii – každý si zapamatuje dva obrázky apod.
- Poté děti dojdou k několika šipkám z kamínků.
- Tato šipka povede k šamanovi, který se dětí zeptá na to, co po cestě viděly a zda by mu to mohly vyjmenovat.
- Nakonec děti od šamana dostanou odměnu.
Přeji vám krásné prožití indiánského léta!
Článek pro vás napsala: Bc. Kristýna Kapounková, učitelka na základní škole