Zima je již v plném proudu a s ní i nekonečné dětské bacily. V dnešním článku naleznete praktické tipy na zábavné aktivity, díky kterým si děti osvojí činnosti podporující zdraví a naučí se tak předcházet různým onemocněním.
Úvodní diskuze
V úvodu tohoto tématu se dětí zeptáme, co je podle nich zdraví a nemoc a jak se projevují. Také se pobavíme o tom, jak se před nemocemi dá chránit a jak své zdraví podporují. U mladších dětí je možné využít nějakého maňáska, který bude bacila představovat.
Vyrábíme mýdlo
Před zahájením této aktivity si s dětmi zopakujeme důležitost hygieny a společně se naučíme správné mytí rukou.
Pomůcky: mýdlová hmota, kosmetické barvivo, aroma, bylinky a koření, forma na odlití (silikonové formičky na led), oleje, tuky, másla (např. konopný olej, mandlový olej, kokosový olej, apod.), mikrovlnná trouba, rukavice, injekční stříkačka/kapátko
Postup:
- Nejprve je potřeba rozpustit mýdlovou hmotu (na plotně - při teplotě nad 60°C, dle typu či v mikrovlnné troubě - 400-600W). Je dobré sledovat optimální rozpuštění, aby nedošlo k jejímu zakalení.
- Vhodné je hmotu nakrájet na menší kousky, aby se rozpustila rychleji.
- Po rozpuštění hmoty se můžeme vrhnout na obarvení, přidání aroma nebo bylinek. Doporučuji dávkovat injekční stříkačkou či kapátkem. Barviva i aroma tak budou v ideálním poměru a vyhnete se přebarvení.
- Nyní se již můžeme pustit do odlévání.
- Suché formičky položíme na vodorovnou plochu a opatrně do nich vzniklou hmotu nalijeme.
- Nelze určit dobu tuhnutí mýdla, jelikož záleží na mnoha okolnostech (velikost formičky, okolní teplota, apod.), avšak většinou se dá s mýdlem manipulovat po 15 minutách a mýdlo lze z formy vyjmout zhruba po 30 minutách.
- Pro urychlení je doporučeno umístit formičku s nalitou hmotou do spižírny či na dlažbu, nikoliv však do lednice.
Tip! Před realizací této aktivity je nutné ověřit alergie dětí. I tak doporučuji zvýšený dohled (v přítomnosti obou pedagogů) a používání rukavic.
Zábavné puzzlování
Pomůcky: předem vytisknuté a rozstříhané obrázky (viz krok č. 1), barevné obruče
Postup:
- Paní učitelka předem připraví obrázky související s podporou zdraví (ovoce, teplé oblékání, pohyb na čerstvém vzduchu, návštěva lékaře, apod.). Vytisknout může tematické omalovánky, u kterých barevně označí jejich rohy (ideálně dle barev obručí) a rozstříhá je na několik částí.
- Děti se usadí do kruhu.
- Paní učitelka řekne, že se na školku žene velký vítr a rozfoukne po třídě předem připravené kartičky.
- Na povel paní učitelky děti vyběhnou a přiřazují kartičky dle jejich rohů k příslušné barvě obručí.
- Nakonec se snaží ze všech posbíraných kartiček v obručích poskládat obrázek a pojmenovat ho.
Popletená dramatizace
Pomůcky: jídlo z dětské kuchyňky, peřina, hračky ze sady dětského lékaře
Postup:
- Paní učitelka rozdělí děti do několika skupin. V případě věkově smíšené třídy je vhodné, aby v každé skupině byl předškolák.
- Každá skupinka má za úkol vymyslet nějakou činnost, která neprospívá zdraví, ale spíše naláká bacily a podporuje nemoc.
- Tuto činnost poté děti paní učitelce řeknou a ta jim může pomoci s realizací scénky/ rozdělení rolí či návrhem pomůcek.
- Poté uspořádáme představení, před kterým připravíme židličky jako v divadle.
- Vždy vystupuje – scénku předvádí jedna skupinka a ostatní děti mají za úkol na konci pojmenovat, jaká aktivita, která určitě nepodporuje zdraví, zde byla zobrazena.
- Na konci nezapomínáme herce ocenit potleskem. Ti se mohou uklonit.
Příprava vitaminové bomby
Pomůcky: ovoce, dětské nože, krájecí prkýnka, velká miska, menší misky, naběračka
Postup:
- Před zahájením aktivity se paní učitelka dětí zeptá, co bychom teď všichni měli udělat, než budeme sahat na jídlo.
- Paní učitelka připraví nejtěžší části krájení ovoce (např. rozkrojí jablko napůl, apod.).
- Děti, pod dozorem pedagoga, krájí ovoce na malé kousky.
- Následně jednotlivé nakrájené ovoce nasypeme do velké misky, kterou promícháme.
- Nakonec naběračkou nabereme ovoce a umístíme do malých misek pro všechny děti.
Dětem i Vám přejeme hodně zdraví, a to nejen v zimním období!
Článek pro Vás napsala: Bc. Kristýna Kapounková, učitelka na základní škole