V souvislosti s agresí se na školách nejčastěji řeší šikana. Je to jedna z nočních můr pedagogů.
„Nejčastějším spouštěčem bývá jakákoli odlišnost dítěte, ať už pozitivní, či negativní. Výživnou půdu způsobuje, když ve třídě nejsou nastaveny hranice chování, rizikové charakterové vlastnosti oběti, agresora ale i ostatních členů skupiny. Není však podmínkou, že k propuknutí šikany dochází pouze v přítomnosti jedince s psychopatologickými rysy chování.“
Monika Lainová (2007)
Popis kurzu
Seznámíme Vás, na co si dávat pozor při adaptaci dětí v 1. třídách.
Získáte informace, jak rozlišit šikanování od škádlení. Proč si děti vzájemně ubližují a jaké mohou být souvislosti s nevhodným naučeným chováním z mateřské školy, zárodky šikany.
Nastíníme Vám tvorbu pozitivního klimatu skupiny, třídy a prevence rizikových vztahů.
Cíl kurzu
Seznámit účastníky, na co si dávat pozor při adaptaci dětí v 1. třídách.
Získat informace, jak rozlišit šikanování od škádlení.
Dalším cílem je nástin tvorby pozitivního klimatu skupiny, třídy a prevence rizikových vztahů.
Obsah kurzu v bodech
- šikana, její charakteristika, podmínky a příčiny vzniku;
- varovné signály šikany;
- rozdíly mezi šikanováním a škádlením;
- řešení šikanování, prevence šikany;
- adaptační proces;
- klima třídy;
- tvorba pravidel;
- kazuistiky, praktické příklady;
- na co si dávat pozor při různých situacích, případně, co nám mohou ukazovat.