Jak usnadnit adaptaci novým dětem v MŠ

Měsíc září je pro mnoho učitelek mateřských škol téměř synonymem ke slovu adaptace nových dětí. Toto období je náročné pro děti, rodiče, stejně tak může být náročné i pro nás – pedagogy. V dnešním článku naleznete praktické tipy na to, jak si toto období vzájemně zpříjemnit a usnadnit.

Adaptační program

Pro vytvoření pozitivního vztahu k mateřské škole a navázání pozitivních zážitků se doporučuje nastavit ze začátku adaptační program, čímž je myšlen kratší časový úsek, který v mateřské škole nově příchozí děti tráví (např. 10:00–12:00).

Doporučuji tuto kratší docházku rodičům dopředu vysvětlit a zdůraznit pozitiva, která s sebou přináší. Několik mateřských škol také povoluje rodičům vstup do tříd během prvního zářijového týdne, o tom se ale často vedou diskuze, že to může být líto ostatním dětem, které zde rodiče nemají.

adaptace dětí

Doporučené tipy v průběhu adaptace

Profesionálně a zároveň i přátelsky působí oslovování nových dětí jménem. Samozřejmě je náročné si po pár minutách zapamatovat několik jmen, osvědčilo se mi používání nálepek s usmívajícím se smajlíkem. Každému dítěti při příchodu napíšete na lepicího smajlíka jeho jméno (ideálně ve formě oslovení, které má dítě rádo) a přilepíte mu ho na viditelné místo (na triko apod.). Většinou tyto samolepky vydržely celé dopoledne.

Také se mi osvědčilo vystřídat více aktivit, aby mělo každé dítě možnost najít si tu svou činnost. Vhodné je samozřejmě začít volnou hrou, následně mohou být dětem nabídnuty různé skládačky, malování, námětové hry v kuchyňce apod.

Plyšový kamarád a výzdoba nástěnky

Následuje uvítání s kamarádem plyšáčkem (tematická plyšová hračka hodící se k názvu Vaší třídy – např. plyšový medvídek), kterému se každé dítě může v kruhu představit. Dále s dětmi může prožít veškeré aktivity – účastnit se opičí dráhy, být modelem pro kresbu apod.

Také se mi osvědčilo plyšáčkovi vytvořit sešit s fotografiemi a popisky zážitků z výletů a různých školkových akcí. Každý víkend pak trávil plyšový kamarád u jednoho z dětí, rodiče nalepili fotografie a napsali krátké povídání o víkendu. Poté jsme si s ostatními dětmi četli o víkendovém dobrodružství.

Pokud již děti nepláčou a zapojují se do společných aktivit, můžete je vyfotografovat (pozor, v rámci GDPR!) a poté umístit na nástěnku společně s prvními výrobky dětí.

Mnoho rodičů nových dětí ve školce je z této situace více vystresovaných než samotné děti, zpětná vazba v podobě fotografií a výzdoby nástěnky může hodně pomoci.


Tematické knihy

Mnoho dětských autorů se zaměřuje na období zahájení předškolní docházky. Tyto knihy obsahují hlavního hrdinu, který zažívá podobné strasti i radosti jako právě příchozí děti.

Tematické pohádky či příběhy můžete číst v ranním kruhu, při odpoledním odpočinku či je doporučit rodičům nově příchozích dětí jako domácí četbu.

Níže naleznete doporučení na mnou vyzkoušené a osvědčené knihy, jistě jich existuje více, ale za tyto knihy bych, jak se říká, „dala ruku do ohně“.

Doporučená literatura zabývající se tématem zahájení předškolní docházky – nástupu do mateřské školy:

Tato kniha je určena pro děti, které čeká velký životní krok – nástup do školky. Ten nebývá pro mnohé děti úplně snadný, ale zároveň je nesmírně důležitý pro jejich další, zdravý vývoj. Mateřská školka je zařízením určeným pro děti ve věku, kdy se potřebují separovat od rodičů a učit se sociálním dovednostem. Příběh o žirafce Katce pomáhá dětem zmírnit jejich obavy z toho, co je ve školce čeká. Díky příběhu malé žirafí kamarádky se mohou dozvědět něco o svých emocích – strachu, smutku, nejistotě, ale také o tom, jak tento strach překonat a že je ve školce i spousta věcí, na které se mohou těšit.

  • Co mě čeká ve školce? O tom, že ve školce je to bezva!

Kniha plná barevných ilustrací, která popisuje všechny situace, které ve školce nastanou – hledání značky v šatně, návštěvu Mikuláše, oslavu Vánoc, následné loučení se školkou a přechod do školy. Knihou provází hlavní postava Kačenka, která zažívá přesně to samé jako nově příchozí děti.

  • Liška Šiška ve školce

Autorka popisuje, co se děje ve školce, když si zde Adélka přes noc zapomene svou plyšovou lišku.

Tato kniha je vhodná i pro čtení doma, jelikož zapomenutí plyšové hračky bývá dost časté a tuto situaci již s dětmi řeší rodiče doma.

  • Poprvé do školky

Tato kniha také popisuje stěžejní situace ve školním roce. Sice neobsahuje množství ilustrací, zato je obohacena o pracovní sešit, jenž navazuje na děj knihy. Tento pracovní sešit je zaměřen na rozvoj grafomotoriky, pozornosti i logického myšlení. V závěru knihy je desatero pro rodiče, které je plné tipů pro snazší nástup do školky.

Autorka také napsala další knihu, „Už chodím do školky“, kde se věnuje nejčastějším školkovým problémům a jejich řešení. Bonusem jsou i „Pohádkové omalovánky“, které lze dokoupit.

  • Minipedie: Ať žije školka!

Knížečka je určena nejmladším dětem – od 2 let, takže je vhodná i pro děti nastupující do dětské skupiny či dvouleté třídy. Na rozdíl od ostatních knih, které zde zmiňuji, je více určena dětem – je více interaktivní (odkrytí dveří, otáčivé kolečko, přikrytí a odkrytí dětí v peřinkách apod.).

  • Rok ve školce

Tato kniha provází čtenáře celým školním rokem od září až do června. Mezi knižní postavy patří i chlapec na vozíku. Kniha má také další díly – „Rok na venkově“ a „Rok v lese“.

  • Flandil ve školce

Šneček Flandil je super pomocníkem pro práci s emocemi. Společně s kamarády zde řeší strach z prvního dne ve školce, konflikty mezi dětmi, narození mladšího sourozence, setkání s dětmi s odlišným mateřským jazykem či pomočování. Dalším dílem je „Flandil u doktora“.


Závěrem

Nestresujte se, pokud i koncem září budou do školky chodit uplakané děti. Snažte se je motivovat, nenutit do aktivit a poskytnout jim bezpečný prostor.

Ve věkově smíšené třídě můžete využít pomoc šikovného předškoláka, což se osvědčilo například při procházkách.

Určitě také nezapomeňte využít dotazník pro rodiče nových dětí – viz jeden ze starších článků ZDE.

Přeji Vám mnoho sil a spokojených dětiček. Také však nezapomínejte „opečovávat“ i sebe!

Článek pro Vás napsala: Bc. Kristýna Kapounková, učitelka na základní škole

Vložte svůj komentář