Jóga jako přirozený a radostný pohyb pro děti

Jóga pro děti představuje přirozené cvičení s prožitkem. Kromě zapojení vlastní fantazie, tvořivosti, představivosti a poznání vlastního těla napomáhá toto cvičení správnému vývoji organismu, napravuje svalovou nerovnováhu, přispívá ke zlepšení pohyblivosti a protažení, příznivě ovlivňuje vadné držení těla, zlepšuje koordinaci a smysl pro rovnováhu. Děti si upevňují díky cvičení správné dechové návyky. Velkým přínosem je jógové cvičení i proto, že přispívá k emoční stabilitě dítěte. Díky józe se dítě naučí přirozeně relaxovat, koncentrovat a učí se také určité vnitřní disciplíně.


Děti jógové cvičení obvykle velmi baví, pro děti je hrou, přináší jim spontánní radost z pohybu a dobrou náladu. Cviky se provádí plynule a zvolna, jóga je nesoutěživá.


Cvičení by mělo bavit i učitele, který s dětmi jógu cvičí. Pokud zrovna na toto cvičení nemá pedagog chuť či náladu, je lepší odložit ho na jindy. Děti jsou velmi vnímavé, empatické a špatná nálada cvičitele se odrazí velmi negativně v celkové atmosféře cvičení a na děti působí nepříznivě. Funguje to ale také naopak. Nadšení a pozitivita učitele pro jógové cvičení strhne děti a potom je cvičení zábavou a krásně strávenou společnou chvilkou pro děti i dospělé.


Cvičit jógu můžeme bez obav s dětmi od tří let. Vždy ale záleží na schopnosti dítěte fungovat v kolektivu a jeho celkové vyspělosti v oblasti fyzické a psychické.

Děti cvičí jógu


Cvičení lze provádět v kteroukoliv denní dobu, avšak nedoporučuje se cvičit těsně po jídle. Místnost pro cvičení jógy by měla být vyvětraná, ale nesmí zde být zima. Cvičí se na koberci či karimatkách a děti mohou být naboso. Dítě takto získá lepší cit v chodidlech a drží lépe stabilitu. Oblečení nesmí bránit pohybu, mělo by být pohodlné. Během relaxace je vhodná mikina či deka na přikrytí.


Cvičí se maximálně 45 minut. Délka cvičení se odvíjí od věku dítěte, zkušeností dětí s jógovým cvičením či celkovým složením dětí ve skupině, kdy učitel musí brát v potaz individuální potřeby jednotlivých dětí.


Učitel, který se rozhodne pro zařazování jógového cvičení v MŠ či ZŠ, musí respektovat základní specifika jógového cvičení. Předpokládá se, že pedagog před cvičením s dětmi má určitou metodickou a praktickou zkušenost s jógou.


Jednotlivá specifika cvičení:

  • krátké výdrže v pozicích – platí vždy pro všechny jógové pozice,
  • dechová cvičení – prováděná formou her, nepoužívat zádrže dechu, je vhodné provádět nácvik břišního a hrudního dýchání a dobré vysvětlit dětem rozdíly mezi dýcháním nosem a ústy,
  • krátká relaxace – měla by být součástí každého cvičení,
  • cviky pro klenbu nohy – při cvičení jógy je vhodné věnovat se i cvikům zaměřeným na klenbu nohy,
  • žádné obavy z nedokonalého provedení jógových cviků – netrvat na dokonalém provedení jednotlivých jógových pozic a cviků, chválit a povzbuzovat děti při cvičení jógy,
  • dynamické zahájení cvičení – hodinu s jógou je vhodné zahájit dynamickým cvičením – volíme různé hry, netradiční pohyby.


Při cvičení jógy je velmi důležité děti motivovat – říkankou, písničkou, pohádkou, obrázky. Vynikající pomůckou pro tyto účely jsou jógové karty, které jsou u dětí velmi oblíbené. Napomáhají dětem rozvíjet fantazii, představivost a přináší do cvičení ještě více radosti. Karty z pevného materiálu jsou rovněž praktické, odolné a lze je využít kdykoliv, případně pouze pro relaxaci po jiné pohybové aktivitě.


Učitel by měl mít před cvičením jógy i metodické poznatky, které je vhodné průběžně doplňovat a aktualizovat. Vedle literatury mohou pedagogové využít i různé semináře a kurzy zaměřené na cvičení jógy s dětmi.

Autor: Bc. Dita Dvořáková

Vložte svůj komentář