„Největším nebezpečím pro naši budoucnost je apatie."
- Jane GoodallKlimatická změna je složité a pro některé stále kontroverzní téma. Jeho komplexnost přináší v oblasti vzdělávání velkou výzvu. Jak vypadá efektivní klimatické vzdělávání, které má šanci žáky zaujmou a motivovat?
Popis kurzuTeoreticko-praktický vzdělávací program je určen pedagogům, kteří chtějí téma klimatické změny soustavně zařazovat do své práce s žáky 1. stupně ZŠ.
V teoretické části se podrobně
seznámíte s okruhy environmentální výchovy.
V praktické části
si osvojíte postupy, jak propojit její výuku s běžným životem tak, aby žáci mohli uplatnit
vizi udržitelného rozvoje a aby se učili správně analyzovat a interpretovat vzájemné vazby mezi poznatky.
Představíme Vám
aktivity, které podporují zručnost žáků a zvyšují povědomí o klimatu i přírodních jevech a procesech s návazností na základní fyzikální a chemické zákonitosti. Mnohé ze zmíněných aktivit si
prakticky vyzkoušíte.
Poskytneme Vám
odkazy na zdroje pomůcek, materiálů a inspirací, které zvyšují vnitřní motivaci žáků k polytechnickému vzdělávání a k péči o klima. Dále Vám poskytneme
metodický materiál k provádění vybraných aktivit k rozšíření klimatického a polytechnického vzdělávání ve své práci s žáky.
Cíl kurzuRozvoj pedagogických dovedností v oblasti klimatického vzdělávání,
zavedení polytechnického vzdělávání do systému vzdělávání ČR a naplnění požadavku OSN na globální propagaci tématu klimatické změny.
Obsah kurzu v bodech:- důvěryhodné tuzemské zdroje věnující se aktuálním příčinám a dopadům změny klimatu (informace, dezinformace);
- environmentální výchova a její tematické okruhy: ekosystémy, základní podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí:
- postupy propojení výuky s běžným životem;
- vize udržitelného rozvoje;
- analýza a interpretace vzájemné vazby mezi poznatky;
- výukové metody a polytechnické aktivity k pochopení základních procesů klimatické změny:
- rozvoj řemeslných dovedností a znalostí ze vzdělávacích oblastí: Matematika a její aplikace, Informatika, Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce (aktivity probíhají v učebně a pokud možno, tak z 1/3 i v terénu – venkovní okolí učebny nebo školní zahrada, při online formě jsou venkovní aktivity nahrazeny videoukázkami);
- složitosti pojetí udržitelného rozvoje, příčiny a dopady klimatické změny;
- účely polytechnické výuky, její složky a náležitosti pro její úspěšné využití ve vzdělávání;
- polytechnické aktivity, které zjednodušeně představují vybraná témata klimatické změny doporučená projektovou dokumentací;
- Učíme se reagovat na změnu klimatu II (vydáno Střediskem ekologické výchovy SEVER, podpořeno MŽP): Počasí a podnebí, Vývoj klimatu (Příčiny změn klimatu, Skleníkový efekt, Koloběh uhlíku), Důsledky změn klimatu, Adaptační a mitigační opatření, Klimatické scénáře.