V dnešním článku přinášíme tipy na knihy, které by neměly chybět v pedagogické knihovně nejen začínajících pedagogů. Jedná se o knihy poskytující praktické tipy pro práci s dětmi. Jedna publikace je věnována psychohygieně učitelů.
1. Antistresová knížka pro učitelky mateřských škol – Gabriele Kubitschek
Práce pedagoga v mateřské škole je mnohdy psychicky náročná, logoterapeutka a odbornice na management stresu přináší spoustu praktických rad. Kniha obsahuje rozmanitou škálu různých cvičení i citáty. Část se ale také věnuje teorii – příčiny, důsledky stresu…
Nejvíce doporučuji část věnující se komunikaci s rodiči a s kolegyní.
2. Barevný rok – Kristýna Kapounková
Barevný rok je praktickým průvodcem, který se hodí mít po ruce. Naleznete v něm zpracovaný celoroční program dle aktuálních témat. Aktivity vychází z RVP PV a jsou pestré – hudební, tělesné, logopedické, výtvarné, pokusy, tipy na knihy k tématu, úvodní báseň, tip na přípravu třídy. U výtvarných aktivit najdete také obměny pro předškoláky a mladší děti a u pohybových aktivit je vždy minimálně jedna určena na ven.
Celá kniha je laděna do barev, a tak si spolu s dětmi můžete vyzdobit třídu do příslušné barvy či přijít v určený den všichni oblečeni v domluvené barvě. Celý rok jsem tyto momenty fotografovala a na konci školního roku – v Duhovém týdnu – jsme si tyto fotografie promítali.
3. Cvičení s říkankou pro malé děti – Helena Vévodová
Tato kniha je vhodná pro začínající pedagogy. Naleznete v ní několik různě dlouhých básniček s nádhernými ilustracemi a hlavně přesným popisem doprovázejících pohybů.
Některé básně z této knihy lze využít jako pohybové hry či je zařadit do tematických celků (šnek, bublina…). Většina básniček je vhodná i pro nejmladší „školkáčky“.
4. Hádám, hádáš, hádáme – Zuzana Pospíšilová
Kniha paní Pospíšilové se mi velmi osvědčila pro literární výchovu. Obsahuje jednoduché rýmované hádanky dle různých témat (např. dopravní prostředky, rostliny, hračky…).
Na každé dvoustraně se nachází roztomilé obrázky zobrazující hádanku. Dětem jsem vždy představila témata, kterých se hádanky budou týkat, poté hádaly a nakonec jsem jim ukázala obrázek, aby zkontrolovaly, zda uhádly správně.
5. Hrajeme si s padákem – Eva Hurdová
Jistě všichni známe oblíbenou pomůcku – psychomotorický padák –, která posiluje spolupráci ve skupině, rozvíjí hrubou motoriku a upevňuje pozitivní vztah dětí ke sportu. V této knize nalezneme několik tipů na kolektivní hry s využitím právě této netradiční pomůcky.
6. Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je pořád prima – Kateřina Konvalinová
Tato publikace je rozdělena do 10 kapitol, které jsou členěny do tematických bloků. Každý blok je uveden motivačním příběhem. Aktivity vychází z RVP PV, nalezneme zde pohybové, řečové aktivity, dále aktivity rozvíjející sluchové a zrakové vnímání.
Aktivity však můžete využívat i mimo tematické celky – nezávisle na sobě.
7. Když jazýčkem zacvičíme, krásně se pak rozmluvíme – Marcela Kotová
Kniha ředitelky mateřské školy a správkyně facebookové skupiny „Inspirace pro učitelky mateřských škol“ je vhodná pro rozvoj motoriky mluvidel. Pohádky v knize však nemusí číst pouze dospělý, pomocí piktogramů si je dokážou přečíst také děti.
V každé kapitole naleznete, kromě logopohádky – pohádky k rozvoji mluvidel –, také didaktickou hru a pracovní list k rozvoji grafomotoriky.
8. Když se řekne rozcvička – Vladimíra Ottomanská
Jedná se o metodický zásobník cviků, pohádkových cvičení a zásobník pohybových her. Nejedná se však pouze o metodiku na tělesnou výchovu, ale věnuje se komplexnosti rozvoji dítěte – vliv na psychické funkce a sociální dovednosti.
Součástí knihy jsou také informace o psychomotorickém vývoji dětí od narození do 7 let a také o odchylkách vývoje.
9. Pověz mi to obrázkem – Kateřina Konvalinová
Kniha je velkým pomocníkem, pokud máte ve třídě děti s odlišným mateřským jazykem. V úvodu naleznete tipy na přípravu na příchod dítěte s OMJ i na spolupráci během jeho docházky do MŠ.
V praktické části naleznete kartičky, díky kterým se děti lépe dorozumí a zvládnou tak lepší adaptaci do kolektivu. Autorka uvádí i tipy, jak kartičky využívat i pro ostatní děti.
10. Špunti ve školce – Kateřina Markalousová
Kniha je primárně věnována dětem, které dochází do tříd určených pro dvouleté děti, děti z odlišného sociálního prostředí, děti s odlišným mateřským jazykem či děti ze speciálních mateřských škol. Některé aktivity je však možno využít i v běžné heterogenní třídě.
Cílem je děti naučit základní dovednosti – hygienické návyky, stolování, oblékání, úklid, manipulace s hračkou, ale i orientace v denních sociálních situacích.
S publikací můžete pracovat po celý školní rok – dovednosti jsou rozděleny do částí roku a proměn přírody.
Autor: Kristýna Kapounková, pedagog na speciální ZŠ a SŠ