Rozvoj komunikačních dovedností - LOGOPEDIE- rozdělení kompetencí aneb věda v praxi

„Ušieo jabyche miko, neci jako.“ Nevím, jak rozumíte této větě a co si o ní myslíte. Ale tipuji, že pokud jste učitelky MŠ nebo 1. stupně ZŠ automaticky se snažíte najít podobná slova – česká – a překládat. Ano, přesně tak některé děti mluví a není jich málo.

V překladu to znamená: „Paní učitelko, já bych chtěl mléko, nechci jablko.“ Asi také znáte – kousat celý chleba i s kůrkou, jablko se slupkou je pro mnohé děti velmi obtížná věc, přestože jsou předškoláci a mají všechny zuby. Jak mají používat mimické svaly, rty, jazyk, zuby k vytváření srozumitelných hlásek, když nemají sílu kousat ani žvýkat a rodiče jim vše usnadňují?

Přesto tuto situaci jejich rodiče mnohdy nevnímají jako důležitou, nechtějí slyšet vaše postřehy ani výzvy k odbornému vyšetření.



Řeč se neučí, nýbrž rozvíjí

Pedagogové by rádi pomohli, zároveň mnohdy mají strach, aby více neublížili. Ze strany některých logopedů, kteří se narušenou komunikační schopností zabývají, někdy čtou a slyší, že nemají dostatek informací, potřebné vzdělání a žádné kompetence něco napravovat.

Někdy mám pocit, že se z logopedie dělá věda, větší než ve skutečnosti je. A věda to je! Informace, zkušenosti a vzájemné konzultace s odborníky to vše je třeba, ale všeho s mírou.

Jak napsal už pan profesor Zdeněk Matějček: „Řeči se dítě neučí – a my je také řeči nevyučujeme jako nějakému školnímu předmětu. Řeč se rozvíjí – a my k tomuto rozvoji napomáháme.“

(Zdeněk Matějček, 1991, s.161)

Logopedický asistent

A jakým způsobem napomáhat? Podporovat rozvoj řeči je náplní akreditovaného studia pro logopedické asistenty. Především mluvíme o podmínkách rozvoje řeči – čeho si u dětí všímat, na co zaměřit pozornost při jejich hrách, jak je motivovat k dalším činnostem důležitým pro pozorování pedagogů a následný rozvoj dovedností. Účastníci se učí vidět více, než dosud viděli, a naslouchat pozorněji, než si dokázali představit. Zjišťují, jak a proč je důležité sledování konkrétně a přesně pojmenovat.



Hrajeme slovní hry

Komunikace může být bohatý, zdravý, silný strom s mnoha větvemi, listy a plody. Důležité je nejen to, co říkáme, ale jakým způsobem – melodie, intenzita, tempo, vsuvky ad. Ve vývoji dětské řeči je vzor dospělého jedním ze základních kořenů tohoto stromu. Na kurzech tedy odhalujeme i jednotlivé prvky komunikace, sledujeme jejich využívání u sebe, u dětí ve třídě i u jejich rodičů.

Hrajeme hry rozvíjející jednotlivé oblasti, na něž je rozvoj komunikačních dovedností navázán. Tvořivě upravujeme i hry, které děti již rády hrají.

Sdílíme i tvoříme pomůcky pro rozvoj komunikačních dovedností. „Obyčejné“ hračky, skládačky, deskové a karetní hry, to vše se může hodit i na logopedické chvilky, pokud znáte a jasně si pojmenujete cíl, ke kterému s dětmi směřujete.

Znáte hru kompot? I ta může být hrou, při které budete rozvíjet oromotorické dovednosti (realizujete tzv. gymnastiku mluvidel). Stačí jen trochu upravit pravidla. Stejně tak třeba oblíbená hra Kuba řekl.

Logopedie cíleně a hravě. Obecný a velký cíl – rozvoj komunikačních dovedností je třeba rozfázovat na dílčí cíle, konkrétně je formulovat a postupně vyhodnocovat. Účastníci vzdělávacího kurzu se seznamují se základními teoretickými informacemi, dozvídají se o způsobech a místech tvoření jednotlivých hlásek a zároveň se učí odvodit z nich dovednosti potřebné pro vznik hlásek a možnosti jejich rozvoje hravým způsobem.

Nedílnou součástí je i sdílení dobré praxe při komunikaci s rodiči žáků, jejich motivaci a trénink osobních komunikačních dovedností naživo.

Během pěti setkání získáte nové informace, upevníte a systematicky utřídíte své zkušenosti z praxe, pohrajete si, odpočinete si a odnesete si spoustu nápadů a certifikát k tomu.



Martina ČernáO autorce:

Mgr. Martina Černá je lektorkou logopedických kurzů v infře. Její semináře jsou zážitkem. Najdete na nich velkou zásobu námětů, můžete sdílet osobní zkušenosti i životní postřehy a získat na situace, metody a způsoby učení jiný úhel pohledu.

Vložte svůj komentář