Koncepce tohoto vzdělávacího programu vychází z praktických zkušeností učitelů, kteří se rozvoji matematické gramotnosti dlouhodobě věnují nejen teoreticky, ale především ve školní praxi.
Získáte motivaci pro rozvoj matematické gramotnosti, k postupnému budování požadovaného cílového stavu – absolventa střední školy vybaveného funkční matematickou gramotností. Budete mít možnost získat představu o tom (na konkrétních příkladech), jak k matematické gramotnosti přistupovat. Spolu s lektorem budete pojmenovávat úskalí a možnosti, jak jim čelit.
Obsahem kurzu je především práce s metodickými materiály ověřenými v praxi, analýza procesu rozvoje matematické gramotnosti, které učitelé mají k dispozici při práci se žáky. Kurz respektuje druh střední školy a jeho konkrétní metodická náplň rozlišuje specifické rozdíly při výuce např. na gymnáziích, odborných učilištích apod.
Velkou pozornost budeme věnovat i těmto dalším aspektům matematické gramotnosti:
- práce s talentovaným žákem,
- práce se žáky s poruchami učení,
- matematická finanční gramotnost.
Stručný obsah:
- Proč matematická gramotnost?
- Získání a udržení motivace pedagogů k rozvoji matematické gramotnosti
- Postupy pro rozvoj matematické gramotnosti
- Postupy pro práci s talentovanými žáky a se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Matematická gramotnost jako součást finanční gramotnosti
- Metody a formy práce, které se v praxi osvědčily
- Matematická gramotnost na dané střední škole
- Specifické rozdíly matematické gramotnosti na různých druzích středních škol
- Limity matematické gramotnosti na základě životních potřeb studentů
- Vymezení základních a nadstandardních cílů matematické gramotnosti
- Konkrétní ukázky z praxe
- Definování cílů pro konkrétní školu