Tematické aktivity: Mezinárodní den mateřského jazyka

Den 21. 2. je Mezinárodním dnem mateřského jazyka. Inspirujte se v dnešním článku aktivitami zaměřenými na mateřský jazyk. Aktivity jsou vhodné pro předškoláky, ale většinu z nich zvládnou i děti čtyřleté.

Pro níže uvedené aktivity můžete využít třídního maskota či plyšáčka s českou vlajkou (např. na tričku či čepičce). Obsah aktivit tak bude pro děti zajímavější.

Práce s mapou či globusem

Pro tuto aktivitu budete potřebovat mapu či globus.

Postup:

  • Paní učitelka roztočí globus a jedno z dětí ukáže na nějakou zemi.
  • V případě práce s mapou budeme potřebovat brčko či lžičku, které roztočíme, a ty nám následně ukážou nějaké místo.
  • Následně paní učitelka (např. za pomoci třídního maskota) řekne dětem, o jakou zemi se jedná.
  • Poté se paní učitelka dětí zeptá, zda si myslí, že se v této zemi mluví naším jazykem (češtinou).
  • Postupně děti zjistí, že češtinu používáme pouze my a že každý může mít jiný mateřský jazyk.
  • Následně si můžete pustit toto video: Pozdrav v 15 jazycích. Děti mohou po nějaké době pozdravy samy opakovat podle písně.

Tip! Pro děti z předškolní/přípravné třídy můžete využít video Pozdravy ve 46 jazycích a motivovat děti, ať si alespoň tři pozdravy zkusí zapamatovat.

Slovenština

S pomocí plyšáčka seznamte děti vhodnou formou s Československem, vlajkou Slovenska a slovenským jazykem.

Pro tuto aktivitu budete potřebovat demonstrační obrázky: čáp, tramvaj, větev, míč, želva, vepřové maso a borůvka.

Postup:

  • Pusťte dětem slovenskou písničku Ahoj, ahoj a po jejím poslechu se dětí zeptejte, zda jim slovenština nějaký jazyk nepřipomíná.
  • Následně si vymyslete společný taneček na písničku Človeče, nehnevaj sa a vyzvěte děti, aby se přihlásily, pokud nějakému slovu nebudou rozumět.
  • Paní učitelka před děti rozloží obrázky (viz výše).
  • Poté paní učitelka spolu s plyšáčkem řekne dané slovenské slovo a děti ukážou na obrázek, o kterém si myslí, že dané slovo znázorňuje.
  • Slova:
  1. ‒  bocian
  2. ‒  električka
  3. ‒  konár
  4. ‒  lopta
  5. ‒  korytnačka
  6. ‒  bravčové
  7. ‒  čučoriedka
  • Pokud nějaké slovo nikdo neuhádne, můžete ho dát na stranu a vrátit se k němu později.
  • V závěru této aktivity se mohou děti pokusit o pojmenování obrázků dle jejich paměti.

Tip! Pokud máte ve třídě slovensky mluvící dítě, nechte ho (spolu s plyšáčkem) vést tuto aktivitu.

Mezinárodní den mateřského jazyka

Dokonči větu

V této aktivitě se děti seznámí s mnohoznačnými slovy.

Pro tuto aktivitu budete potřebovat demonstrační obrázky: číslice 1–12, kolo (mlýnské, jízdní), ucho (lidské, od hrnce), oko (lidské, volské), koruna (peníze, pro krále, stromu), klíč (nářadí, k zamykání, houslový). Obrázky můžete nalézt zde: slova mnohoznačná.

Postup:

  • Paní učitelka s plyšáčkem vyzve děti, aby pod sebe seřadily číslice 1–12.
  • Mezitím paní učitelka před děti umístí obrázky (libovolně).
  • Následně paní učitelka s plyšáčkem vždy řeknou nějakou větu a děti do ní musí správně doplnit slovo.
  • Každá věta má tedy své číslo, ke kterému děti vždy položí správný obrázek.
  • Věty:
  1. Když jsem včera jel na … (jízdním kole) z kopce, tak se mi líbilo.
  2. Mlynář ke své práci potřebuje … (vodní kolo).
  3. Honzík nechodí do školy, protože je nastydlý a bolí ho … (lidské ucho).
  4. „Vezmi ten hrnec za … (ucho), ať ti nespadne!“
  5. Anička na mě mrkla svým modrým … (okem).
  6. Tatínek rád snídá … (volské oko).
  7. Tohle lízátko stojí 15 … (korun).
  8. Krále a královnu poznáš podle toho, že na hlavě mají … (královskou korunu).
  9. Na … (koruně) stromu sedí ptáček.
  10. „Nezapomeň dveře zamknout … (klíčem)“.
  11. Můj strýc je opravář, používá šroubovák, kladivo a … (opravářský klíč).
  12. Sestra se na hudební nauce učila o … (houslovém klíči).

Tip! Většina dětí nebude znát pojem „houslový klíč“. Zkuste jim ho ukázat v notovém zápise. Následně dětem vytvořte tečkovanou předlohu a nechte je klíč obtáhnout.

Skládání písmen

Tuto aktivitu jsem používala celoročně, vždy pouze s upravenými slovy dle tématu. Je skvělá pro rozvoj zrakového vnímání, ale i pro upevnění písmen ve jméně.

Pro aktivitu „Skládání písmen“ budete potřebovat barevné papíry se slovy. Každé slovo napište dvakrát (doporučuji černým fixem). Jedno slovo bude sloužit jako vzor a to druhé rozstříháte po písmenech a děti je budou přiřazovat.

Postup:

  • Doprostřed třídy umístěte kartičky se slovy, na opačnou stranu třídy kartičky s písmeny.
  • Slova by měla být tematická k tomuto dni – například:
  1. ‒ čeština
  2. ‒ jazyk
  3. ‒ mluvit
  4. ‒ písmena
  5. ‒ domov…
  • Na povel (tlesknutí, úder na bubínek…) každé dítě vyběhne a vezme si jednu libovolnou kartu se slovem.
  • Následně se odebere na své místo, prozkoumá svou kartičku a poté vybíhá pro kartičky s písmeny.
  • Pro písmeno nesmí vybíhat s kartičkou se slovy.
  • Následně se každé dítě snaží poskládat slovo napsané na kartičce.
  • Poté si mohou děti kartičky vyměnit a hrát znova.

Tip! Pokud tuto aktivitu budete s dětmi dělat poprvé, doporučuji využít stejný barevný papír na slovo i na písmena. Postupem času již můžete chystat celou aktivitu pouze z jedné barvy.

Zapojení dětí s odlišným mateřským jazykem

Pokud máte ve třídě dítě či děti s odlišným mateřským jazykem, můžete se s rodiči domluvit, že si připraví „povídání“ o svém jazyce a kultuře. Může děti naučit pozdrav jeho řečí, ukázat fotografie s nějakou tradicí či typické jídlo apod.

Přeji Vám krásný Mezinárodní den mateřského jazyka!

Autor: Kristýna Kapounková, pedagog na speciální ZŠ a SŠ

Vložte svůj komentář