Při výuce angličtiny v našich běžných třídách s kombinací pokročilých i méně pokročilých žáků s různými dovednostmi a různými přístupy k učení je dobré se důkladněji podívat, jak to dělají jinde - například v anglicky mluvících zemích, a také na to, jaké metody používají učitelé v malotřídkách, protože oni různé potřeby žáků respektovat prostě musí. V Modulu 1 budeme pracovat s vybranými praktickými výstupy typologie žáků podle Gardnera a typologie učitelů, naučíme se diferencovat aktivity ve svých hodinách, zadání domácích úkolů a testů tak, abychom vyšli naproti žákům s různými styly učení (např. žákům s výraznější dominancí v oblasti naturalistic intelligence, kinestetic intelligence atd.) a také různé úrovni schopnosti žáka pracovat samostatně. Účastníci si vyzkouší konkrétní postupy, jak rozšířit aktivity ve třídě pro pokročilejší žáky, a jak podporovat slabší žáky, součástí modulu jsou ukázky aktivit, úloh a her, které si účastníci vyzkouší a zhodnotí jejich silné a slabé stránky tak, aby tyto aktivity a hry mohli využívat ve výuce ve svých třídách.
Seminář poskytne učitelům angličtiny nástroje pro orientační diagnostiku žáků s různými úrovněmi jazykových dovedností a různými přístupy ke zpracování nových informací, a seznámí je s některými netradičními způsoby práce ve třídě a vytvoření studijních návyků tak, aby uměli přizpůsobit aktivity ve třídě různým potřebám žáků ve skupině, uměli využívat silných stránek svých žáků a lépe podporovali rozvoj jazykových dovedností i u nejméně pokročilých žáků.
Modul 1:
- Gardnerova teorie vícečetných inteligencí, její praktické projevy ve třídě, univerzální žáci a žáci s výraznou dominancí v oblasti naturalistic intelligence, kinestetic intelligence a dalších oblastech, jejich způsoby zpracování nových informací a jejich interakce s učiteli
- Základní diagnostika odle Gardnera a jak správně číst její výsledky
- Typologie učitelů a její praktické projevy ve třídě se žáky s výraznou dominancí v některé oblasti
Gardnerova grafu, modelové situace a konflikty, vliv na efektivnost výuky a atmosféru ve třídě, ABC card - Efektivní aktivity pro žáky s výraznou dominancí v některé oblasti Gardnerova grafu - praktické ukázky
- Aktivity v jazykové třídě a soulad s výstupy diagnostiky skupiny – ukázky dobré a nedobré
praxe - Koncept „No Child Left Behind“ - ukázky dobré a nedobré praxe
- Koncept malotřídky v běžné jazykové třídě (patroni, time management, tiché a hlasité aktivity, práce s prostorem ve třídě a ve škole, outdoor learning, zážitkové učení, miniprojekty, důraz na samostatnost a vlastní odpovědnost žáka za rozvoj svých znalostí a dovedností – ukázky dobré praxe)
- Diferenciace zadání aktivit v běžné školní jazykové třídě, domácí úkoly
- Testování a známkování na bázi hodnocení pokroku a vynaloženého úsilí, formativní hodnocení – ukázky dobré praxe, praxí ověřené zdroje
Modul 2:
Navazující modul: možnosti využití nástrojů ICT pro podporu učitelů ve třídách se žáky s různými jazykovými dovednostmi
- Sdílení zkušeností s diagnostikou podle Gardnera a s aktivitami z Modulu 1
- ICT a podpora výuky na principu „No Child Left Behind“, přehled a příklady
- Bloomova taxonomie v praxi a jak pomáhá ve třídě s různými jazykovými dovednostmi
- Vyhledávání a hodnocení aktivit, materiálů zdrojů vhodných pro diferencované učení
- Identifikace aktivit, materiálů a zdrojů nevhodných pro použití ve třídě s různými dovednostmi a jejich úprava – praktické cvičení
- Výstupy z praktického cvičení a ukázky dobré praxe