„Učení bez myšlení je marné a zbytečné.“
- Konfucius
Úkolem Nové informatiky je především naučit děti logicky přemýšlet. Oproti současnému pojetí výuky se bude jednat o velkou změnu, která vyvolává řadu otázek. Co se tedy mění? Co se bude vyučovat? Kde získat podpůrné materiály?
Popis kurzu
Teoreticko-praktický vzdělávací program je zaměřen na komplexní seznámení účastníků s výukovými aktivitami a metodami Nové informatiky.
V teoretické části se podrobně seznámíte se čtyřmi základními vzdělávacími oblastmi Nové informatiky (Data a modelování; Algoritmizace a programování; Informační systémy; Digitální technologie), požadovanými výstupy RVP pro tyto oblasti a řešením, jak je naplňovat.
V praktické části získáte k jednotlivým vzdělávacím oblastem portfolio konkrétních online dostupných výukových materiálů, metodik, pracovních listů, doporučených webů a ukázky konkrétních aktivit. Seznámíte se s praktickými tipy, jak uzpůsobit vyučování příslušné věkové skupině.
Součástí programu je diskuse účastníků s lektorem, zhodnocení jednotlivých činností a zamyšlení nad způsobem, jak získané znalosti úspěšně začlenit do ŠVP.
Cíl kurzu
Posílit kompetence pedagogů k efektivní výuce Nové informatiky, připravit je na změny, které s sebou tento nový přistup přináší a vybavit je kvalitním výukovým materiálem.
Obsah kurzu v bodech:
- Nová informatika – proč dochází ke změně, příklady z okolních zemí, na co ve výuce navazujeme, z čeho vycházíme, co je nově zařazeno, představení jednotlivých oblastí Nové informatiky, cílové výstupy, základní web podporující výuku Nové informatiky, nová klíčová digitální kompetence.
- Informatické myšlení – definice pojmu, koncepty, příklady, mezipředmětové vztahy.
- Data, informace, modelování – výstupy, začlenění do ŠVP, zdroje informací k výuce, výukové materiály, konkrétní ukázky, praktické tipy.
- Algoritmizace a programování – úvod do základů robotiky, úvod do programování (proč a jaké cesty zvolit), programování bez počítače, blokové programování (tipy na webové stránky s praktickými postřehy, programování ve Scratchi, dostupná metodika (iMyšlení), nabídka robotických stavebnic na trhu.
- Informační systémy, digitální technologie – definice pojmu, jak seznámení s IS uchopit, kde se s nimi žáci mohou setkat, jak s IS pracovat ve zjednodušené formě srozumitelné pro tuto věkovou skupinu, zdroje informací k tématu, výukové materiály, konkrétní ukázky a praktické tipy.
- Diskuze, závěr.