Oblíbené ekohry pro MŠ a doporučení k jejich hladkému průběhu

Některé aktivity se zdají být úžasné na papíře, ale při vyzkoušení v praxi to může být nuda až tragédie. Vše záleží na konkrétní skupině dětí, podmínkách prostředí, pedagogických a improvizačních schopnostech učitele atp. Již několik let lektoruji semináře pro učitele a tvořím i realizuji projektové dny pro děti. Tento článek shrnuje aktivity, které jsou s úspěchem mnohokrát vyzkoušené. Aby se i vám podařily a zažili jste tu dětskou radost z jejich provedení, přidávám i doporučení pro zajištění jejich hladkého průběhu.

POLYTECHNIKA

Polytechnika není jen o zatloukání hřebíků, ale tentokrát zůstanu právě u řemeslné části polytechniky. Mnoho školek je dnes již vybaveno pracovními stoly se svěrákem a nářadím. Děti tam zažívají báječný pocit, že mohou tvořit něco samy. Můžete využít dřevěné odřezky či větve k opracování hoblíkem či brusnými papíry a následnému zdobení gravírovacím anebo pájecím perem. V každém případě doporučuji ochranné pracovní pomůcky pro děti, zejména dobře padnoucí pracovní rukavice. Výsledkem pak budou krásné svícny, vařečky, hrací kostky a mnoho dalšího.

svícen

SLEPÁ KARAVANA

slepá karavana - tuto hru chtějí vždy zopakovatDěti milují průzkumné výpravy, ať už jde o šipkovanou, nebo stezku odvahy. A jak udělat průzkumnou výpravu po již probádané školní zahradě? Natáhněte dětem provázek mezi stromy (případně dalšími zahradními prvky), zavažte jim oči šátkem a nechte je postupovat podél provázku. Se zavřenýma očima pak objevují známá místa úplně jinak – zapojují více hmat, čich a sluch.

Vše se zdá jednoduché, ale doporučuji nechat trasu projít autorem, aby si uvědomil, že je bezpečná i se zavřenýma očima a lze podél provázku jít stále po stejné straně bez nutnosti podlezení provázku. Děti často ani nepotřebují šátek – mladší jen zavřou oči (které mohou v případě strachu hned otevřít) a starším stačí přetáhnout přes oči čepice či kšiltovka. Nezapomeňte dětem říct, ať se jednou rukou drží provázku, druhou natáhnou před sebe jako nárazník a zvedají nohy jako prevenci zakopnutí.

Na konci trasy se dětí ptejte, jaké stromy na trase potkaly, jaké předměty byly na provázku anebo kde se cítily dobře. Úspěšnou realizaci aktivity poznáte snadno: děti si to budou chtít projít znovu. A mohou i pozpátku!

BYLINKOVÝ EVERGREEN

Vyrobte si vlastní „čajovou“ směs. Stačí vám k tomu prázdné čajové sáčky, bylinky, lepidlo nebo kancelářská sešívačka a papír na úchop při luhování čajového sáčku. Základem úspěchu jsou kvalitní bylinky. Kvalitní bylinky obvykle nejen pěkně vypadají, ale také krásně voní – umožněte dětem zapojit i čich. Každou bylinku nasypte na samostatnou hromádku, ze které děti budou moci brát špetky do čajových sáčků.

vlastní čaj

Nekombinujte příliš mnoho bylinek, ideálně 3 až 4. Vhodnou kombinaci ověřte v chytrých knihách anebo na internetu, přičemž ověřte správnost informací alespoň ze 2 dalších zdrojů. Vlastní čajovou směs můžete tvořit i venku, jen potřebujete závětří a hlubší misky, ze kterých sušené bylinky nebudou vylétávat.

KAM DÁL

Většina školkových aktivit, zejména těch pro předškoláky, je samozřejmě po drobné modifikaci vhodná i pro 1. a 2. třídu ZŠ. Vždy však záleží na konkrétní aktivitě (časová náročnost, nároky na spolupráci), konkrétní dětské skupině (věk, schopnost pracovat v týmu) včetně pedagogických schopností jejího učitele. O oblíbených aktivitách pro 1. stupeň ZŠ pojednává další a také poslední článek této envirořady. A pokud se vám aktivity líbily a chtěli byste další (anebo více praktických tipů k uvedeným aktivitám), vyberte si z nabídky na mém webu. Budu se těšit na setkání!

Autor: Tomáš Driml

Obr. 1: Svícen (zdroj: autor)

Obr. 2: Slepá karavana (zdroj: autor)

Obr. 3: Čaje (zdroj: autor)

Vložte svůj komentář