Je obecně známo, že využívání on-line zdrojů v českých školách je velmi malé.
Většina seminářů je zaměřena především na nácvik práce s počítačem či na obsluhu různých vzdělávacích aplikací. V porovnání s Evropou se čeští učitelé učí pracovat s internetem téměř o polovinu méně než ve srovnatelných evropských zemích (ICILS 2017). Důvodem je i jazyková bariéra a malá znalost anglického jazyka mezi učiteli.
V průběhu roku 2020 však došlo k masivnímu nárůstu využívání online aplikací jak pro komunikaci, tak i pro vlastní výuku.
V semináři se zaměříme na možnosti, které online prostředí školám nabízí, s přihlédnutím ke všem rizikům (GDPR, internetová bezpečnost, autorský zákon). Představíme Vám knihovny výukových zdrojů, animací, ale také vzdělávacích nástrojů pro aktivní práci žáka.
Strategie rozvoje digitální gramotnosti je velmi závislá na úrovni znalostí práce s IT školního managementu a pedagogů. Zároveň se nesmí zapomínat na bezpečnostní rizika (kyberšikana, únik osobních údajů, zneužití dat apod). Seminář se zaměřuje na praktické dovednosti školského managementu a pedagogických pracovníků právě v této oblasti. K tomu využívá existující monitorovací nástroje i zkušenosti lektora (25 let).
I když jsou dnes interaktivní tabule téměř ve všech třídách, postoupili jsme jen krůček z doby křídové a od křídy k elektronickému ukazovátku. Zásadní změnou teprve projít musíme, kdy žáci budou aktivně využívat dostupné technologie pod vedením učitele.
Seminář je cíleně zaměřen na vedoucí pracovníky škol od mateřských škol až po střední školy.
Charakteristika:
- Zásady využívání online zdrojů (charakteristika, vyhledávání, autorský zákon, kybernetická bezpečnost)
- Nástroje pro vyhledávání digitálních učebních materiálů (knihovny, portály)
- Od výukových objektů až k výukovým nástrojům online
- BYOD – možnosti, či spíše fikce?
- Vyhledávání partnerů pro mezinárodní projekty
Témata – využívání online zdrojů:
- Třídění a jejich charakteristika
- E-safety při práci s online prostředím (hesla, stahování)
- Využívání zdrojů podle autorského zákona (změny v autorském zákoně a jeho dopady na školskou praxi)
- Portály české evropské a světové provenience