První polovina roku 2020 přinesla spoustu nových situací, zejména pak značný nárůst požadavků na digitální gramotnost pedagogických pracovníků. Ve většině škol došlo v důsledku této změny k celé řadě zajímavých projektů, způsobů komunikace, využití digitálních technologií, která možná leckde nebyly využity na sto procent.
Změna školského zákona kodifikovala dálkovou výuku jako nedílnou součást školních vzdělávacích programů a existuje tedy reálný předpoklad, že nároky na tuto oblast značným způsobem narostou, ať již jde o pořízení hardwaru, softwaru, služeb či rozvoje digitální gramotnosti. Nesmíme také opomenout sociální dopady, které uvedená změna výuky sebou nutně nese.
Tento seminář se zaměřuje především na možnosti, které online výuka přináší, ale také nezapomíná na praktické otázky související s bezpečností nezletilých, ochranou osobních údajů a službami, které bude nutno ve školách zajistit.
Obsah vzdělávacího programu v bodech:
- Legislativní podmínky výuky na dálku (školský zákon, předpisy související)
- Zajištění bezpečnosti přenosu informací, ochrana osobních údajů a autorský zákon
- Základní pravidla e-safety, která nelze v běžném procesu výuky opomenout
- Vyhodnocení sběrových anket mezi účastníky, sdílení dobrých a špatných zkušeností
- Digitální gramotnost učitele a jak ji měřit
- Hardware nezbytný pro online výuku (digitální technologie obecně)
- Kancelářský, komunikační a výukový software vhodný pro výuku (Google, Microsoft, Zoom, Whats´up a další
- Online prezenční nástroje (Glogster, Prezi a další)
- Testovací a kvizové aplikace
- Elearningové portály s hodnotícími nástroji (MS Office, Kahoot,
- Školní infomační systémy s zabudovanými nástroji pro online prověřování
- Strategie online výuky a její naplnění v praxi
- Sociální sítě jako možný prostředek pro online výuku
- Výhody a nevýhody online aplikací
- Co lze od digitálních technologií očekávat a co jsou jen pedagogické bludy
- Online zdroje (viz seminář)
- Sdílení zkušeností