Včasná diagnostika a dobře provedená diagnostika žáka ve škole je základem pro to, aby žák nebyl ohrožen syndromem školní neúspěšnosti. Obsah semináře je rozdělen do dvou dnů.
V první části vám objasníme základní pojmy pedagogické diagnostiky (PD), diagnostické kompetence učitele a základní diagnostické metody. Důležitou součástí kurzu je praktický nácvik získaných poznatků. Získáte obecné znalosti o PD a jejich prostředcích.
V druhé části se budete věnovat diagnostikování jednotlivých oblastí, které jsou důležité pro dobré zvládnutí školních vědomostí. Tyto oblasti ovlivňují kvalitní osvojení učiva a jsou zaměřeny na vyhodnocení poznatků, výsledků a na následnou pedagogickou práci se závěry PD.
Součástí je diskuse a rozbor příkladů z praxe.
1. den: Úvod do pedagogické diagnostiky
Vymezení základních pojmů a metod pedagogické diagnostiky
- cíl, oblasti, diagnostický postup, chyby při diagnostikování
- diagnostické kompetence učitele
Metody
- pozorování – obecné principy, průběh, zápis
- rozhovor – princip, vedení rozhovoru, typy, techniky kladení otázek
- dotazníky pro rodiče – typy a jejich sestavování
- sociometrické metody
- analýza pedagogické dokumentace
- anamnéza – rodinná, osobní, školn
Praktické ověření získaných poznatků
- sestavení dotazníku pro rodiče na základě zadání (skupinová práce, prezentace, argumentace, vyhodnocení)
- sestavení rozhovoru pro dítě a rodiče – techniky kladení otázek (skupinová práce, prezentace, argumentace, vyhodnocení)
- práce se získanými daty
2. den: Pedagogická diagnostika žáka ZŠ
Hodnocení úrovně hrubé motoriky, hodnocení vnímání tělesného schématu, diagnostika úrovně pravolevé, prostorové a časové orientace
Diagnostika úrovně percepce
Diagnostika úrovně čtení
Diagnostika písemného projevu
Diagnostika úrovně matematických schopností a dovedností
Diagnostika chování dítěte
Diskuse a rozbor příkladů z praxe