Podzimní pohybové aktivity

Pokud vás mrzí, že v „upršeném“ počasí nemáte možnost s žáky vyrazit na výuku tělesné výchovy na školní hřiště, můžete se inspirovat podzimními pohybovými aktivitami, které jsou vhodné i do místnosti (ideálně do tělocvičny, ale některé aktivity můžete využít i ve třídě).

Aktivity jsou vhodné jak pro děti z mateřských škol, tak pro žáky 1. stupně základních škol.

Podzimní stezka

Pomůcky: vystřižené a zalaminované louže/bláto (z barevných papírů), pomůcky pro opičí dráhu (balanční kameny, obruče, provaz, lavička, žebřiny, kuželky pro slalom, prvky pro podlézání), lžíce a kaštany (dle počtu dětí – pro každé dítě 1x)

Motivace: Jelikož teď nemůžeme cvičit venku, vytvoříme si upršenou podzimní stezku tady u nás.

Postup:

  1. Společně s dětmi přichystáme stezku z prvků pro tělovýchovu.
  2. Učitel následně kolem stezky rozmístí louže a bláto.
  3. Poté dětem rozdá lžíci a kaštan.
  4. Děti si umístí kaštan na lžíci a stezku prochází s kaštanem na lžíci.
  5. Pokud kaštan ze lžíce spadne, dítě udělá krok zpět a pokračuje v podzimní stezce dále.

Doporučení:

  • Pokud máte velký počet dětí, můžete vytvořit dvě stezky a vždy mohou vybíhat dvě děti najednou nebo můžete využít jednu stezku pro všechny děti s malými rozestupy (například jakmile první dítě absolvuje první prvek, vybíhá další).
  • Vhodné je pojmout stezku jako štafetu – první dítě si plácne s dalším a předá mu lžíci s kaštanem. Dobu čekání můžete zaplnit zpěvem/poslechem nějaké tematické písně (např. Prší, prší; Svěrák – Datel…).
  • Děti si mohou vymyslet nějaký cvik, který provedou, pokud jim kaštan spadne.
  • Do podzimní stezky můžete zakomponovat prvky „štronza“ – děti prochází stezku v doprovodu nějaké tematické písně, a pokud se hudba zastaví, musí se schovat do klubíčka tak, aby byl kaštan úplně schovaný.

podzimní aktivity
Cvičení s kaštany

Pomůcky: kaštany (čím více, tím lépe)

Motivace: Představte si, že by se ztratily všechny pomůcky na cvičení a mohli bychom použít jen to, co nalezneme.

Postup:

  1. Vždy doporučuji, aby děti byly součástí celého procesu. Vydejte se s dětmi na procházku po okolí a nasbírejte společně co nejvíce kaštanů.
  2. Sedněte si s dětmi do kruhu, využijte výše zmíněnou motivaci a ptejte se jich, jaké cviky s kaštany je napadají.
  3. Použijte kaštany pro celou tělovýchovnou chvilku / hodinu tělesné výchovy. Začněte rozcvičkou (kruhy s kaštany, placka s dotknutím ke kaštanům.)
  4. Poté zařaďte cvičení ve dvojici, kdy se děti usadí naproti sobě („přetahovaná“ s kaštany, podávání pod koleny…).
  5. Následně děti vytvoří zástup za sebou s mírnými odstupy od sebe a rozkročí nohy. První dítě drží v ruce kaštan, natáhne ruce do výšky, mírně se zakloní a vrchem podává kaštan dítěti za ním. Další dítě podává kaštan spodem. Následně probíhá předávání kaštanů tzv. „na střídačku“ – vrchem, poté spodem. Jakmile kaštan doputuje k poslednímu dítěti, to podleze ostatní a stává se nyní prvním v zástupu. Hra pokračuje, dokud se nevystřídají všechny děti v pozici prvního v zástupu. Postupně děti motivujeme ke zrychlování v předávání a ke snaze, aby kaštan ani jednou nespadl.
  6. Kaštanová opičí dráha – děti zkusí samy vymyslet a sestavit opičí dráhu pouze z kaštanů (slalom, klikaté cesty – chůze naboso; kruhy – skoky dovnitř, hod na cíl…).
  7. Závěrečná relaxace:
  • Děti se postaví na špičky a rukama znázorňují sběr kaštanů. Po nějaké chvíli učitel rukama znázorňuje košík a vyzve děti, aby mu kaštany do košíku házely. Děti jsou stále na svém místě a procvičují nápřah oběma rukama.
  • Klasický nádech a výdech s kaštanem – při nádechu ruce nahoru, ve vzduchu předání kaštanu z jedné ruky do druhé, následuje výdech s „válením“ kaštanu po zemi. Opakujeme cca 5x.
  • Na závěr pustíme část podzimní relaxační hudby, děti si lehnou na záda, na břicho si umístí kaštan a nacvičují správné dýchání (při nádechu jde kaštan do kopce – břicho se zvedá; při výdechu se unavený kaštan kutálí z kopce – břicho klesá).


Pohybová podzimní Kimova hra

Pomůcky: věci týkající se podzimu (papírový drak, přírodniny – kaštany, žaludy, různě barevné listy, zvířátka z kaštanů, pytlík od čaje, dýně, mikina, fotografie ježka / plyšový ježek), deka/prostěradlo

Motivace: Kdo z vás ví, jaké máme nyní roční období? Správně! A protože v tomto ročním období také začíná školní rok, procvičíme si paměť.

Postup:

  1. Vypsané pomůcky jsou pro začínající pedagogy či v případě, že potřebujete aktivitu bez přípravy. Doporučuji se dětí zeptat, jaké věci si spojují s podzimem. Poté mohou tyto věci přinést na určené místo.
  2. Děti se postaví do řady vedle sebe a učitel zatím na druhé straně třídy připraví podzimní věci do řady.
  3. Na pokyn učitele / hudbu / domluvený signál (např. triangl) děti vybíhají a snaží se zapamatovat co nejvíce věcí. Čas prohlížení věcí by měl být přizpůsoben věkovým a individuálním faktorům dětí.
  4. Poté se děti vrátí zpět do řady a učitel zakryje podzimní věci dekou či prostěradlem.
  5. Děti opět vybíhají k zakrytým věcem a snaží se vybavit si co nejvíce věcí. V několikátém kole nebo u starších dětí je vhodné, aby zkusily ukázat i na místo, kde byla daná věc umístěna.


Autor:
Kristýna Kapounková, učitelka na speciální ZŠ a SŠ

Vložte svůj komentář