Praktickými dovednostmi k praktickému životu

Milé paní učitelky, páni učitelé…

Jistě jste v poslední době zaznamenali v mateřských školách trend a důraz na tzv. polytechnické vzdělávání dětí. Co ale vlastně to „polytechnické vzdělávání“ či „polytechnická výchova“ je?

Pod pojmem „polytechnická výchova“ si mnozí z nás, zcela oprávněně, představí aktivity, jež směřují k rozvoji technické gramotnosti, týkající se technických záležitostí. Aktivity, při nichž děti manuálně vytváří, věnují se pracovním činnostem apod. Nesmíme však opominout ani onu uvedenou předponu – poly. Ta symbolizuje zahrnutí více oborů do jednoho celku. V případě polytechnické výchovy tedy nejde pouze o vzdělávání technické, nýbrž propojení s dalšími obory, především přírodovědnými. V praxi to tedy znamená, že v rámci této výchovy realizujeme s dětmi činnosti, které se týkají např. jak výroby pomůcek ze dřeva, kovu či netradičních materiálů, tak také realizaci pokusů a experimentů či aktivity, které směřují k ochraně životního prostředí. Souhrnně můžeme říci, že polytechnickou výchovu u dětí předškolního věku tvoří tři velké oblasti - oblast techniky, oblast výzkumu a oblast environmentální. Polytechnická výchova obecně staví na bádání a objevování, to jsou její základní principy, hlavní pilíře.


POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA, PROČ JI REALIZOVAT?

Důvodů, proč s dětmi v MŠ realizovat polytechnickou výchovu,  je hned několik:

  • u dětí a mládeže je obecně malý zájem o technické a přírodovědné obory, cílem je tedy realizací těchto aktivit jejich zájem zvýšit
  • nedostatek řemeslníků na trhu práce
  • alarmující výsledky českých žáků v oblasti technické gramotnosti
  • "upozadění" manuálního zaměření některých dětí - trend je takový, že v rámci předškolního vzdělávání převažuje rozvoj především rozumové oblasti a dětí "rozumově nadaných"
  • komplexní rozvoj osobnosti dítěte (vědomosti, dovednosti, schopnosti - v celé řadě oblastí)


Realizace polytechnických aktivit u dětí rozvíjí především:

  • zručnost, manuální dovednosti, jemnou motoriku – „praktické dovednosti“
  • předmatematické dovednosti
  • kreativitu, představivost, fantazii
  • logické myšlení
  • smyslové vnímání
  • prostorovou orientaci
  • samostatnost
  • spolupráci

Děti se realizací těchto aktivit a činností zkrátka učí nespoléhat se jen na pomoc druhých, nýbrž především samy na sebe. Učí se praktickým dovednostem, které je posléze povedou k praktickému životu. A právě v tomto osobně spatřuji, v současném světě, velký smysl a důležitost.


POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA V MŠ POMÁHÁ DĚTEM PŘI VSTUPU DO ZŠ

Zaměření se na polytechnickou výchovu a realizace jejich aktivit se ale jeví rovněž jako velmi vhodné v rámci přípravy dítěte na vstup do ZŠ. Jako příklad si můžeme uvést narůstající počet dětí, které mají v současné době obtíže s grafomotorikou. Nácvikem jemné motoriky můžeme těmto obtížím značně napomoci, ba dokonce předcházet. A právě polytechnická výchova, resp. realizace těchto činností a aktivit, jež jsou z velké části zaměřeny na zmíněný rozvoj jemné motoriky, může být dětem prospěšná. Takových příkladů bychom našli nespočet.

Podíváme-li se na řemeslné/pracovní aktivity z pohledu RVP PV a ČŠI ČR, pak je třeba zdůraznit fakt, že právě prostřednictvím realizací těchto aktivit plníme, a u dětí rozvíjíme, hlavní cíle RVP PV, a i z tohoto důvodu ČŠI hodnotí takovéto aktivity v MŠ velmi kladně  Navíc i vládní Inovační strategie ČR bere celou oblast polytechnické výchovy jako jednu z priorit, tzn., že důraz na celou polytechnickou výchovu a tlak na nás, na pedagogy MŠ, abychom se s dětmi těmto aktivitám věnovaly, bude i nadále sílit.

Obtíž však mnohdy nastává v tom, že mnozí pedagogové MŠ neví, jak na to. Jaké volit vhodné pomůcky, nářadí, materiály k realizaci těchto aktivit? Jaké techniky jsou vhodné pro děti předškolního věku? Které konkrétní činnosti s dětmi realizovat, co konkrétního vyrábět, vytvářet? A je to naprosto logické. Během profesní přípravy učitelů MŠ na jejich povolání nebyl totiž tomuto tématu věnován dostatečný prostor. Nejen z tohoto důvodu je tedy velmi vhodné, když jsou pedagogové MŠ s touto tématikou blíže seznámeni, ať už formou různých kurzů, seminářů či webinářů. 


Bc. Veronika Trnčáková KuželováO autorce: 

Bc. Veronika Trnčáková Kuželová je lektorkou polytechnického vzdělávání v mateřských školách. Věnuje se také alternativním a netradičním metodám vzdělávání v MŠ. Má za sebou zkušenosti z pedagogické praxe i publikační činnosti.

Vložte svůj komentář