Je zde předposlední týden před Štědrým dnem a v neděli nás čeká zapálení třetí svíčky na adventním věnci. Šimon a Gábinka netrpělivě čekají, jestli je navštíví Mikuláš, anděl a čert. Když přišel čas mikulášské návštěvy, jejich strach přešel v radost, když oba rozbalovali balíčky od Mikuláše, anděla a čerta. V balíčku objevili dokonce i kousek uhlí. Proč? Inu protože taky občas trošičku zazlobí.
Děti, co si myslíte, že dostal Šimonek a Gábinka v balíčku od Mikuláše? Co byste si přáli najít v nadílce od Mikuláše vy?
Týden utekl jako voda v potoce a byla tu třetí adventní neděle. Maminka s tatínkem vzali Šimonka a Gábinku na rozsvícené vánoční náměstí, kde mohli společně navštívit vánoční trhy, spatřit nazdobený vánoční stromeček a slyšet vánoční koledy. Děti si dopřály dětský punč, který krásně voněl skořicí a pomerančem. Maminka s tatínkem ochutnali vánoční bramborák. Doma si u stolu na adventním věnci zapálili třetí svíčku, Přátelství. Tatínek se při zapalování svíčky rozpovídal. Děti se dozvěděly, že třetí neděli se říká stříbrná. Svíčka je důkazem přátelství, měli bychom se mít všichni navzájem rádi a navzájem si pomáhat. Děti se hned rozhodly, že celý týden budou mamince pomáhat. Začnou tím, že si pořádně srovnají své hračky v policích v pokojíku, aby byly na příchod Vánoc a Ježíška připraveny. A nejen to, děti slíbily, že mamince budou pomáhat už napořád.
Děti s rodiči uklidily celý dům. Šimon a Gábinka pomohli mamince dozdobit cukroví. Tatínek z trouby vytahoval plechy plné voňavých dobrot. Společně jim pečení šlo jako na drátku. Poslední adventní neděli šli společně po obědě nezvykle do mateřské školy. Na maminky a tatínky totiž čekalo překvapení v podobě vánočního koncertu plného písniček a vánočních koled. Na zlatou neděli zapálili doma na adventním věnci poslední svíčku, které se říká Láska. Šimonek s Gábinkou dali velkou pusu mámě. A máma zase tátovi. A teď už zbývá jenom čekat na Štědrý den, jestli všechny navštíví JEŽÍŠEK a přinese krásné i trochu kouzelné Vánoce malým i velkým.
Náměty a nápady na činnost s příběhem:
- Seznámení s příběhem – příběh si rozdělíme na tři části, které můžeme dramatizovat za pomoci maňásků, loutek, abychom dětem příběh co nejvíce přiblížili a došlo k pochopení textu a příběhu.
- Diskuze nad příběhem – před návštěvou Mikuláše se dětí zeptáme, co od Mikuláše dostanou a proč, co by si od Mikuláše přály dostat. Své přání mohou děti nakreslit na papír, který učitelka uschová do dalšího dne. Po návštěvě Mikuláše si děti obrázky znovu prohlédnou a porovnávají, co si přály dostat a co nakonec od Mikuláše dostaly doopravdy.
- Čertovský řetěz (grafomotorické cvičení) – pro mladší děti volíme formát papíru A2 nebo A3, kde děti samy čertovi kreslí černou voskovkou různě velká kolečka, která k sobě spojují, kolečka několikrát obtahují, aby došlo k uvolnění ruky. Kolečka připomínají čertovský řetěz. Poté si děti na list dolepí obrázek čerta nebo čertů, které jim předem vytiskneme. Pro starší děti volíme formát PL A4, kde zkusí kresbou tužkou/voskovkou napodobit čertovský řetěz, kroužky/dílky řetězu děti několikrát obtahují. Čertíka si děti vymalují, dolepí nebo nakreslí dle své fantazie.
- Na čertíka (pohybová hra) – každé dítě dostane kousek provázku, zastrčí si ho vzadu za gumu od kalhot a promění se tak na čertíka. Úkolem je ubránit svůj čertí ocas před ostatními dětmi. Děti-čertíci se chytají navzájem. Dítě bez ocásku se promění na spícího čertíka tak, že se postaví na okraj hrací plochy na vyznačené místo a napodobuje spánek. Když je na okraji zhruba 3–5 čertíků, hra se zastaví, dětem se vrátí ocásky a hrajeme hru stejně znovu. Cílem je, aby děti nestály na okraji hrací plochy bez pohybu. Běh střídáme s vydýcháním a relaxací. Poté lze hrát další kolo hry znovu.
- Co máme v balíčku od Mikuláše (didaktická hra) – různé předměty vložíme do látkového pytlíku. Děti se zavřenýma očima si jednu věc vylosují a snaží se podle hmatu poznat, co si ze sáčku vytáhly. Další varianta hry: do středu kruhu položíme zhruba 5–6 věcí. Děti dostanou čas, aby si věci prohlédly, po uplynutí času se věci zakryjí šátkem. Učitelka jednu věc odstraní a děti mají poznat, která věc chybí. Co nám odnesl čert?
- Náš adventní věnec (diskuse, tvořivá hra) – pokračujeme ve vytváření našeho adventního věnce. Kruhy (základy pro adventní věnec) vložíme do obruče, na každý postavíme svíčku na baterky. Svíčky budeme postupně rozsvěcovat každou další adventní neděli. Při rozsvícení svíčky si vysvětlíme, proč se svíčka rozsvítí v neděli, jak se jí říká. Podíváme se do kalendáře, kolik dnů ubylo a kdy nás čeká ježíšek. Obruč a prostor kolem elektrických svíček si děti mohou ozdobit různým přírodním materiálem. Materiál sbíráme postupně na vycházce, zdobíme také průběžně. Místo pro věnec a tvorbu zvolíme tak, aby zde adventní věnec mohl zůstat po celé období. Případně věnec tvoříme u stolu, který denně nepoužíváme.
- PL: Adventní neděle – děti spojují tužkou/pastelkou barvy s čísly podle toho, jak jdou adventní neděle po sobě. Listy je nutno nakopírovat barevně. Každý spoj bude mít jinou barvu, ideálně takovou, jakou má neděle. Do každého barevného kolečka (symbolu neděle) lze fixem dokreslit svíčku nebo vánoční ozdobu.
- Dopis Ježíškovi (tvořivá hra) – s dětmi na arch papíru společně nakreslíme, co si přejeme od Ježíška jako společný dárek pro všechny děti v mateřské škole. Dopis složíme, vložíme do vánoční dárkové tašky. Tašku s dopisem ukryjeme na zahradě u mateřské školy a druhý den se jdeme podívat, jestli si Ježíšek dopis odnesl. Zvolená dospělá osoba tajně tašku odnese pryč. Je vhodné dětem zaslat krátký vzkaz od Ježíška a ten položit na vhodném místě ve školce, položit ho za okno či na místo, kde původně byla ukryta taška s dopisem.
- Poslední svíčka na adventním věnci – rozsvítíme si poslední svíčku na baterky na adventním věnci. Vysvětlíme si, jak se svíčka jmenuje a jak se říká poslední adventní neděli.
- Vánoční přání (didaktická hra) –vytvoříme si vánoční přání. Mladší děti mohou tisknout různé vánoční motivy na papír pomocí tiskátka z korku, brambory (např. motiv hvězdy, sněhové vločky, vánoční baňky). Na přání nalepíme nápis „Veselé Vánoce“. Starší děti skládají dřevěné lékařské špachtle do podoby stromečku – stromeček vypadá jako pyramida. Špachtle předem stříháme velkými nůžkami. Přípravu dřívek provádí dospělý. Dřívka nalepí univerzálním lepidlem na pevný barevný karton. Motiv stromečku ozdobíme ozdobami a doplníme nápis „Veselé Vánoce“. Hezky vypadají půlky skořápek od vlašských ořechů, dřevěné korálky a jiné přírodní ozdoby.
Autoři: Bc. Renáta Klapalová, Ing. Renata Špačková