„Tak jako nepoužívané železo rezaví, stojatá voda zahnívá, či v zimě zamrzá, tak mozek bez cvičení leniví.“
- Leonardo Da Vinci
Zajímá Vás jak pomocí her, neurotechnologií a zábavných aktivit trénovat mozek a zdokonalit kognitivní funkce?
Popis kurzu
Vzdělávací program je určen pro pedagogy, kteří chtějí žákům na 1. a 2. stupni základních škol atraktivním způsobem přiblížit, jak funguje lidský mozek, co je to soustředění a jak pracovat s pamětí a dalšími kognitivními funkcemi mozku. Program je zaměřen převážně prakticky, proložen aktuálními poznatky z neurověd.
Získáte přehled o pojmech a současné situaci v oblasti rozvoje a tréninku mozku u dětí.
Seznámíte se se širokou škálou neurotechnologií, mozkohraček, chytrých her, koordinačních aktivit a hlavolamů. Dozvíte se, k čemu jednotlivé kognitivní pomůcky a aktivity slouží, co rozvíjí a jak s nimi pracovat.
Osvojíte si, jak tyto kognitivní pomůcky zapojit do výuky (pro nadané žáky, jako icebreakery, jako způsob volnočasových aktivit, jako způsob příprav do výuky atd.).
Sami na sobě si vyzkoušíte a otestujete, jak jste na tom se soustředěním, pamětí, prostorovou orientací atd. Zjistíte, jak náročné je udržení pozornosti a proniknete do tajemství fungování a pravidel mozku. Implementace těchto poznatků výrazně přispěje ke snazší cestě předávání zkušeností žákům, jak se učit a jak rozvíjet svůj mozek.
Vzdělávací program je zakončen tzv. závěrečným kruhem, kdy pod vedením lektora provedete reflexi a zhodnotíte praktické činnosti. Lektor poradí s výběrem mozkohraček a doporučí ty, které rozvíjejí jednotlivé dovednosti a schopnosti.
Cíl kurzu
Zdokonalit kompetence pedagogů k trénování mozku inovativním způsobem, který žáky nejen zaujme, ale zároveň zlepší jejich kognitivní schopnosti.
Obsah kurzu v bodech:
- Jak funguje mozek, paměť, soustředění.
- Mozkové vlny a neurotechnologie.
- Mozkohračky, chytré hry, koordinační a postřehové aktivity.
- Mindflex – unikátní neurotechnologie fungující na principu snímání mozkových vln. (EEG). Čelenka na hlavě snímá mozkovou aktivitu a na základě toho je možné hýbat míčkem na hrací konzole a zdolávat s ním překážky.
- Sunball – interaktivní hry ovládá hráč pomocí speciálních nafouknutých míčků. Hráč musí vyvíjet tlak na míček a ten je pak promítán do interaktivních her. Citlivost senzorů na tlak je možné měnit a tím ovládat obtížnost. Na výběr je z osmi her. Kombinuje fyzické a mentální cvičení. Slouží k rozvoji postřehu a soustředění.
- Zvukové pexeso, hmatové pexeso – pexeso bez použití zraku, cílem je trénink ostatních smyslů, skrze které poznáváme svět.
- Bludiště v kouli – 100 překážek, trénink pozornosti a trpělivosti.
- Červená Karkulka – úkolem je poskládat cestu domů z několika dílů.
- Noemova archa – žáci zachraňují zvířátka, musí je poskládat do lodě.
- Myší království – e(mentální) hra procvičuje logiku a prostorovou orientaci.
- Postřehové karty – trénink vizuální pozornosti.
- Závěrečný kruh – reflexe, zhodnocení aktivit.