Seminář je rozdělen na dvě 8 hodinové části. V první části se budete společně s lektorkou věnovat rozvoji komunikačních kompetencí s rodiči-cizinci.
V druhé části se zaměříte na způsoby překonávání jazykových bariér, jazykový rozvoj a problematiku žáků-cizinců směrem k jazykovému rozvoji. Budeme také hovořit o dopadech na psychiku žáků v souvislosti se vstupem do jazykově homogenní třídy a následně na jejich postavení ve třídě.
Díky semináři se naučíte aplikovat do praxe nové poznatky, osvojíte si principy verbální a neverbální komunikace, schopnost asertivního jednání, naučíte se rozlišovat motivaci a manipulaci. Posílíte své kompetence při začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem do českého základního vzdělávání.
Získáte informace, materiály, metodická doporučení a praktické dovednosti nutné pro práci s žáky z odlišného jazykového prostředí a praktické tipy k jazykovému rozvoji.
1. den: Komunikační kompetence učitelů
Přehled nejčastějších menšin a jejich specifik
Asertivní chování
- asertivní techniky – vysvětlení a nácvik jednotlivých asertivních technik
- řešení konfliktu, obrana před manipulací ze strany rodičů, přijatelný kompromis mezi oběma stranami, přijetí a poskytování konstruktivní kritiky, přijetí a poskytování pochvaly
Sebereflexe
- pozitivní hodnocení sebe sama
- pozitivní hodnocení druhých – vyjádření uznání, účinnost pochvaly, připisování pozitivních vlastností druhým, správná reakce na pochvalu a akceptace druhého
Aplikace naučených technik v komunikaci s rodiči-cizinci s ohledem na jejich kulturní odlišnosti a zvyky
2. den: Žák-cizinec v období adaptace
Úvod do problematiky vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem
Právní rámec vzdělávání cizinců
Metodická podpora při vzdělávání žáků-cizinců
Spolupráce s nevládními organizacemi při výuce
Praktický rozbor a diskuse