Praktické tipy pro ty, co učí děti v náhradní rodinné péči

Možná i vy máte ve třídě dítě z náhradní rodinné péče a možná jste si všimli, že se chová jinak, než ostatní děti. Že komunikace s ním má jiná pravidla a někdy máte pocit, že mu nerozumíte, nebo že on nerozumí vám. Co s tím? Na co si dávat pozor?

Začnu příběhem z praxe:
Učitelka, učitel říkají dětem:

„Jsi úplně blbá!“
„Nic z tebe nikdy nebude!“
„Jsi naprosto k ničemu!“
A já, psycholožka, říkám: „Toto nemůžete. Toto, prosím, nedělejte. Toto jim, prosím, neříkejte.“
A on, ona:
„To je jen sranda.“
„Přeci nejsme v mateřské školce.“
„Jsou nějaký přecitlivělý, tadle generace.“


A pak:
Děcko nechce do školy.
Teenager se sebepoškozuje.
Teenagerka si sáhne na život.
Nezvládá ten tlak.
V noci se budí.
Nemůže spát.
Brečí.

Praktické tipy pro ty, co učí děti v náhradní rodinné péči


POZOR!
Někteří z nich jsou děti z náhradní rodinné péče. Tedy z dětských domovů, z pěstounských rodin, adoptovaní.
Někteří z nich jsou z mizerných rodin, kde jim toto každý den říkají rodiče.
To, co jim pan učitel a paní učitelka říkají, prostě jen dosedne na to, co do nich kdysi dávno někdo zasel, co jim už říkali, když byli malí.
A tragédie může být na světě.
Učitelé se mě pak ptají: „Jak jsem to měl vědět, že je to dítě, který bylo týraný?“
Ano, možná to nevíte.
Nevíte, co se tam někde někomu kdysi stalo.
Tím spíš takto prostě nemluvte s nikým.

Ano, to jsou situace, ke kterým ve školách dochází. Příběhy, které se odehrávají.
Ano, děti, které jsou v náhradní rodinné péči, jsou ve školách náročné. Stále se hlásí, vyžadují pozornost, překračují hranice, po výtce ztuhnou.
Pěstouni říkají: „Pořád mě volají do školy.“
Učitelé říkají: „Má tak skvělé pěstouny a nesnaží se.“
Někdy je to ve škole v pořádku, dítě se velmi snaží, dá do toho maximum energie. A doma se vše zhoršuje.
Teorií, která vede k porozumění, jsme se zabývali v článku…

Nyní na to pojďme prakticky
Obecně pro všechny děti

  • Komunikační dovednosti – rozhodně bez faulů, bez nálepek.
  • Pozor na pozitivní nálepky „jsi hodná“, „jsi šikovný“ – vedou často k úzkostem.
  • Vždy ANO ČLOVĚKU, NE CHOVÁNÍ.
  • Zpětná vazba růstově – popis procesu, všímáme si i malých změn.
  • Empatie, já – výrok, respektující a nenásilná komunikace.
  • Velmi mnoho ocenění zaměřeného na proces, a ne na nálepky.
  • Kritika zaměřená na proces, a ne na osobu.
  • Nebrat si chování osobně.
  • Být trpěliví.

Speciality navíc pro děti v náhradní rodinné péči
Ve školce

  • Umožnit pěstounům delší adaptační pobyt.
  • Nenutit spát dítě ve školce – ne, ono nepotřebuje socializaci, potřebuje upevňovat vztah s novými rodiči.
  • Dítě, které prošlo „nelehkým raným dětstvím“, obvykle potřebuje pozdější nástup do školky.
  • Nejprve je potřeba čas na vytvoření VZTAHU mezi pěstounem a dítětem, pak teprve se tvoří hranice a pak teprve nastává fáze socializace.
  • Důležitá je důvěra mezi pedagogy a pěstouny – předávají nám dítě, které je zraněné, potřebují nám věřit.
  • Ptát se pěstounů na specifika dítěte (pokud jsou o „tom“ ochotni mluvit).
  • Je nám jasné, že může plakat.
  • Problémy řešíme.

Ve škole

Odtažitý typ attachmentu – to je ten, co si nás drží od těla

  • Pokud je jeho strategií to, že nám ukazuje, že mu na nás nezáleží, tak respekt.
  • Postupně jej můžeme učit uvěřit ve vztah – nevzdávat to, nebrat si to osobně, neignorovat, neoplácet.
  • Dávat na výběr.
  • Priorita pro dítě – zaměření na úkol. Skrz něj můžeme vytvářet vztah. Držte se úkolu a mluvte o úkolu, a ne o dítěti.
  • Vybírejte úkoly, které dítě dělá rádo a samostatně.
  • Ve skupinách samostatný úkol.
  • Hmatatelný výsledek úkolu – uspokojivý výsledek ve vzdálenosti od ostatních.
  • Aktivace levé hemisféry.
  • Nenuťte mluvit o sobě, ale o muzice, věcech, úkolu.
  • Pochopit, že kořenem je úzkost a touha cítit se bezpečně, a ne snaha znevažovat autoritu učitele – opět – nebrat si osobně.

Ambivalentní typ attachmentu – to je ten, co potřebuje stále vědět, že ho máme rádi

  • Past – vyhovět jejich požadavkům (a nakonec udělat úkol za dítě ) , stále jej motivovat, hrát jeho hru.
  • Účinné strategie obsahují prvky, které ujišťují dítě, že na něj myslíme, a povzbuzování v samostatnosti.
  • Krátké, časově omezené úkoly, kdy si samo hlídá čas.
  • Postupně čas prodlužujte.
  • Ujistěte, kdy přesně se vrátíte. (Až splníš první tři otázky, tak je společně zkontrolujeme.)
  • Hlídejte si dobu návratu, a pokud nestihnete, omluvte se.
  • Empatie k jeho frustraci.
  • Vztahově a osobně – na tom mu záleží.
  • Vyhraďte si pro dítě pravidelný čas – např. 2x týdně 20 minut.

Dezorganizovaný typ attachmentu – to je ten, co je úplně zmatený

  • Mít na paměti – jejich primární snaha – přežít.
  • Jejich chování je důsledkem strachu a všudypřítomné úzkosti.
  • Hlavně si zachovat zdravý rozum a postarat se o sebe a následně o dítě.
  • Najít mu oporu – dospělého pro něj.
  • Jasná struktura – nezvládají změny.
  • Jasně viditelný rozvrh hodin.
  • Empaticky vysvětlovat změny.
  • Dovolit pracovat mimo třídu s důvěryhodnou osobou.
  • Semafor, karty – ukáže, že se necítí dobře.
  • Připravit na loučení, na změny.
  • Vytvořit pro něj bezpečné místo – má:
    JASNÁ PRAVIDLA,
    JASNÉ HRANICE,
    PŘEDEM DANOU STRUKTURU,
    PŘEDVÍDATELNOST V PRŮBĚHU DNE,
    JASNĚ VYMEZENÉ ROLE DĚTÍ A DOSPĚLÝCH.
  • Co neplatí nebo nemusí platit:
    Pozitivní zpětná vazba vede ke zlepšení – tyto děti s ní nemají zkušenost.
    Je dobré dávat na výběr – neumí to, často pasivně, agresivně…
    Vývojový věk odpovídá chronologickému věku – zejména emočně jsou mladší.
    Důsledky mění chování – neznají, čekají léčku.


Autor: Monika Čuhelová, psycholožka

www.monikacuhelova.cz

Vložte svůj komentář