„V člověku je nutno probudit to, co je v něm velké.“
- Antoine de Saint-Exupéry Pedagogická diagnostika je nezbytným nástrojem k lepšímu poznání dítěte, a tím k vytváření kvalitnějších podmínek pro jeho rozvoj v předškolním věku. Jak ji efektivně využívat?
Popis kurzu Vzdělávací program je určen pro učitele mateřských škol s cílem pomoci jim nalézt efektivní cesty k realizaci
průběžné pedagogické diagnostiky dětí ve věku 2-7 let.
Seznámíte se se
způsoby, jak průběžnou diagnostiku
realizovat v prostředí mateřské školy. Nedílnou součástí programu je
vymezení oblastí vývoje dětí, na které by se měl učitel mateřské školy zaměřovat.
Dozvíte se, jaké
úrovně by dítě v určitém věkovém
rozpětí mělo dosáhnout, to vše s ohledem na
individuální zvláštnosti každého jedince.
Součástí programu jsou fotografické materiály zaměřující se na diagnostiku dětí v MŠ,
praktické ukázky diagnostiky dětí v podobě dokumentace a část je dedikována i diskusi a sdílení vlastních zkušeností mezi účastníky.
Celý kurz je obohacený zkušenostmi lektorky se
zahraničními metodami pedagogické diagnostiky, zejména z Velké Británie a Německa.
Cíl kurzu Zdokonalit teoretické znalosti a praktické dovednosti v oblasti průběžné pedagogické diagnostiky a intervence v předškolním vzdělávání, a tak napomoci k vyšší individualizaci vzdělávání v mateřské škole. Předat účastníkům osvědčené způsoby realizace kvalitní průběžné pedagogické diagnostiky nejen z českého, ale i zahraničního prostředí.
Obsah kurzu v bodech:- úvod do problematiky, vymezení pojmů pedagogická diagnostika (vstupní, průběžná, výstupní/závěrečná) a intervence, formy pedagogické diagnostiky (kolektivní, skupinová, individuální);
- průběžná pedagogická diagnostika a intervence ve vztahu k RVP PV;
- podmínky pro průběžnou pedagogickou diagnostiku a intervenci v MŠ;
- vliv domácího a školního prostředí na vývoj dítěte předškolního věku;
- rozpoznávání potřeb dětí, individualizace vzdělávání;
- analyzování vztahů ve třídě, pomoc dětem obtížně se začleňujícím;
- nástroje pro pedagogickou diagnostiku (běžné i alternativní);
- konkrétní způsoby začlenění průběžné pedagogické diagnostiky do každého dne v MŠ;
- kvalitní vzdělávací nabídka jako nedílná součást průběžné pedagogické diagnostiky a intervence;
- sdílení informací z diagnostiky s dítětem, rodiči, ostatními pedagogy a pedagogickými pracovníky, poradenskými zařízeními.;
- literatura k tématu;
- diskuse.