"Hodnocení by nemělo být trestem, ale vodítkem pro další učení a motivací k lepšímu výkonu."
Hodnocení je významným nástrojem pedagoga, který ovlivňuje motivaci a učení žáků. Je třeba ho chápat jako součást učebního procesu, nikoli jako jeho konečný cíl.
Tento praktický webinář je určen pedagogům, kteří chtějí rozšířit své dovednosti v oblasti hodnocení žáků.
Popis kurzu
Zaměříme se na rozmanité metody hodnocení a jejich pozitivní vliv na motivaci žáků. Seznámíte se s teoriemi hodnocení a klasifikace a naučí se vytvářet funkční slovní hodnocení.
Budou diskutovány cíle, rizika a přednosti slovního hodnocení. Navíc, webinář bude obsahovat praktické ukázky a seznámení s konceptem map učebního pokroku.
Cíl kurzu
Cílem je posílit schopnosti pedagogů v používání různých forem hodnocení a poskytování průběžné zpětné vazby.
Obsah kurzu v bodech
Reflexe současné situace ve školách
• jaký smysl má hodnocení
• co žáky při hodnocení motivuje/demotivuje
• jak hodnotit, abychom dosáhli vysoké míry objektivity a pozitivně žáky motivovali
Aktuální právní rámec a formy hodnocení
• pozitiva a rizika jednotlivých forem a metod hodnocení žáka (heteronomní, autonomní, formativní, normativní, sumativní, kvalitativní, kvantitativní, …)
• tvorba školních pravidel a kritérií hodnocení jako týmová spolupráce učitelů a žáků
Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
• hodnocení není srovnávání
• hodnocení žáků s různou mírou potřeby podpůrných opatření
Hodnocení a sebehodnocení
• jak využívat sebehodnocení ke zvyšování objektivity a pozitivní motivace
• žákovská portfolia jako způsob hodnocení průběhu vzdělávání
• ukázka různých metod ve výuce a vyvození způsobu jejich hodnocení
• slovní hodnocení a jeho pravidla
• práce s texty různých slovních hodnocení
• jak napsat slovní hodnocení
Výstupem vzdělávacího programu je osvědčení o absolvování DVPP.