Tento vzdělávací program je určen pedagogickým pracovníkům a vedení středních škol. Poskytne Vám základní vhled do problematiky společného vzdělávání. Spolu s lektorem se budete věnovat aktuální legislativě, která se týká společného vzdělávání, přehledu podpůrných opatření, nově zaváděnému plánu pedagogické podpory v rámci 1. stupně podpůrných opatření a tvorbě a využití individuálního vzdělávacího plánu.
Program je rozdělen do čtyř tematických okruhů:
1. Školská legislativa v aktuálním znění týkající se společného vzdělávání
Získáte ucelený pohled na právní rámec, který je zaměřený na společné vzdělávání. Budete disponovat základními znalostmi o zákonech a dalších legislativních normách a dokumentech vztahujících se ke vzdělávání s různou mírou podpory, základními znalostmi o potřebných administrativních úkonech spojených s potřebou podpůrných opatření.
- Novela školského zákona
- Vyhláška č. 27/2016 Sb.
- Spolupráce s odbornými pracovišti
2. Podpůrná opatření u žáků středních škol
V tomto okruhu podrobně rozebereme jednotlivé stupně podpůrných opatření a jejich specifika.
Nedílnou součástí obsahu bude postup v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření 1. stupně a 2.–5. stupně. Velmi podrobně rozebereme zprávu, která se vydává za účelem stanovení podpůrných opatření.
Získáte znalosti o členění a základních pravidlech pro uplatňování podpůrných opatření (metody, formy, učebnice, pomůcky, kompenzační pomůcky apod.).
- Legislativní rámec
- Podpůrné opatření 1. stupně
- Podpůrná opatření 2.–5. stupně
- Členění podpůrných opatření
3. Plán pedagogické podpory v rámci 1. stupně podpůrných opatření
Budeme specifikovat podpůrná opatření 1. stupně. Jedná se především o úpravu metod výuky, didaktické postupy a úpravy ve vzdělávání žáka (studenta), které mohou pedagogové využít bez doporučení odborného pracoviště.
Plán stručně popisuje, kde má žák (student) výukové nebo výchovné obtíže související s poskytováním vzdělávání, co se v postupech dá změnit a jak se změny v pedagogických postupech promítnou do metod práce, do organizace vzdělávání a hodnocení – vše s důrazem na specifičnost vzdělávání.
Poskytneme Vám teoretický základ vyplývající z legislativy a způsob tvorby plánu pedagogické podpory. Popíšeme si, jak provádět základní pedagogickou diagnostiku využitelnou pro žáky (studenty) a potřebnou k zavedení prvního stupně PO, jak s ní dále pracovat a jaké je její praktické využití v rámci výchovně-vzdělávacího procesu a při tvorbě plánu pedagogické podpory.
- Legislativní rámec
- Vlastní tvorba plánu pedagogické podpory
- Další využití plánu pedagogické podpory
4. Individuální vzdělávací plán pro žáka SŠ jako jeden z druhů podpůrných opatření
Program specifikuje IVP pro žáka SŠ z pohledu novely školského zákona a platných legislativních norem.
Budeme se zabývat IVP jako závazným pracovním materiálem, který slouží všem účastníkům výchovně-vzdělávacího procesu. Jedná se především o úpravu metod výuky, didaktické postupy a úpravy ve vzdělávání žáka (studenta), které pedagogové využívají na základě doporučení odborného pracoviště (PPP, SPC).
IVP popisuje, kde má žák (student) výukové nebo výchovné obtíže související s etiologií vzniku a s lékařskou, resp. pedagogickou diagnózou, s poskytováním vzdělávání, co se v postupech dá změnit a jak se tyto změny v pedagogických postupech promítnou do metod práce, do organizace vzdělávání a hodnocení. IVP zároveň popisuje, jakým způsobem, pokud je to doporučeno ŠPZ, změnit nebo upravit obsah a výstupy ze vzdělávání.
Poskytneme Vám základ vyplývající z legislativy a způsob tvorby individuálního vzdělávacího plánu. Řekneme si o tom, jak přečíst a rozebrat doporučení z odborného pracoviště, jak s ním dále pracovat a jakým způsobem na doporučení vytvořit funkční individuální vzdělávací plán.
- Legislativní rámec
- Rozbor doporučení z odborných pracovišť
- Vlastní tvorba IVP