Vzdělávací program je určený pedagogickým pracovníkům a vedení mateřských škol. Poskytne Vám základní vhled do problematiky společného vzdělávání v prostředí mateřských škol. Lektor se bude věnovat aktuální legislativě, která se týká společného vzdělávání, přehledu podpůrných opatření, nově zaváděnému plánu pedagogické podpory v rámci 1. stupně podpůrných opatření a tvorbě a využití individuálního vzdělávacího plánu.
1. Školská legislativa týkající se společného vzdělávání v mateřských školách
- Školská legislativa vztahující se k inkluzivnímu vzdělávání v předškolním zařízení
- Způsoby poskytování poradenských služeb v mateřských školách z pohledu legislativního rámce platného od 1. 9. 2016
- Novela školského zákona
- Vyhláška č. 27/2016 Sb.
- Spolupráce s rodiči a s odbornými pracovišti
2. Podpůrná opatření v předškolním vzdělávání
Rozbor jednotlivých stupňů podpůrných opatření a jejich specifika (plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, působení dalších osob poskytujících podporu)
- Postup v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření 1. stupně a 2.–5. stupně
- Podrobný rozbor zprávy, která se vydává za účelem stanovení podpůrných opatření
- Základní pravidla pro uplatňování podpůrných opatření
- Diskuze a reflexe účastníků
3. Individuální vzdělávací plán v předškolním vzdělávání
- Využití individuálního vzdělávacího plánu (IVP) v předškolním vzdělávání
- Úpravy metod výuky, didaktické postupy a úpravy ve vzdělávání dítěte, které pedagogové využívají na základě doporučení odborného pracoviště
- Jakým způsobem, pokud je doporučeno odborným pracovištěm, změnit nebo upravit obsah a výstupy ze vzdělávání v rámci RVP pro předškolní vzdělávání
- Podrobný rozbor zprávy z odborného pracoviště, jak s ní dále pracovat a jakým způsobem na základě této zprávy vytvořit funkční individuální vzdělávací plán
- Vlastní tvorba IVP
4. Plán pedagogické podpory v rámci 1. stupně podpůrných opatření
- Podpůrné opatření 1. stupně – plán pedagogické podpory
- Úpravy metod výuky, didaktické postupy a úpravy ve vzdělávání dítěte, které mohou pedagogové využít bez doporučení odborného pracoviště
- Tvorba a využití plánu pedagogické podpory v posledním ročníku předškolního zařízení
- Základní pedagogická diagnostika žáka nutná pro tvorbu plánu pedagogické podpory
- Vlastní tvorba plánu pedagogické podpory