Spolupráce mateřské a základní školy

V dnešním článku se dozvíte, proč je spolupráce mateřské a základní školy důležitá. Také se můžete inspirovat praktickými tipy, jak tuto spolupráci navázat a pokračovat v ní.

Spolupráce MŠ a ZŠ má mnoho benefitů

Jelikož jedním z cílů mateřské školy je připravit dítě pro vstup do základní školy, je dle mého názoru spolupráce těchto dvou vzdělávacích institucí nezbytná.

Důležité je, aby tato spolupráce byla dlouhodobá, plánovaná a aby z ní čerpaly obě dvě strany. Pedagogové mateřských škol díky této spolupráci mohou lépe upravit výchovně-vzdělávací program. Paní učitelky prvních ročníků mohou předat své zkušenosti kolegyním z mateřských škol, které je naopak mohou upozornit, na co bude potřeba se u dětí v první třídě více zaměřit.

Tato spolupráce není obohacující pouze pro pedagogy, benefity přináší samozřejmě i vedoucím pracovníkům, ale především dětem. Cílem je dětem poskytnout plynulejší přestup z mateřské školy do základní. Dále podporuje rozvoj komunikace, vede je k pocitu zodpovědnosti a v neposlední řadě podporuje schopnost spolupráce.

Méně stresu pro prvňáčky a jejich rodiče

Tento přístup je velmi vítán i rodiči, kteří jsou často z tohoto období přechodu na základní školu také vystresovaní. Na třídních schůzkách je nezapomeňte informovat, že cílem všech stran je zajistit nestresující přechod mezi mateřskou a základní školou pro děti, ale i jejich rodiče.

Ve chvíli, kdy rodiče uvidí, že je spolupráce funkční, mohou např. k základní škole mít větší důvěru. Neméně důležitým cílem je prohlubovat vzájemné vztahy rodiny a školy.

Při realizaci této spolupráce je osvědčené zajišťovat různé kulturní akce, kde dochází k propojení předškolních dětí se žáky základní školy. Může se jednat například o vítání občánků, vystoupení pro seniory či další vystoupení k určitým dnům/událostem (Vánoce, Den matek apod.).

Dále doporučuji o této spolupráci informovat veřejnost. Nejosvědčenějšími formami je informování v rámci regionálního tisku či formou webových stránek.

Vedení škol se může také zaměřit na podporu neformálních vztahů pedagogů (teambuildingové akce, posezení, oslavy výročí vzniku příslušné budovy apod.).

Jak na to prakticky?

Nyní se již vrhneme na praktičtější část, jak tedy přesně takováto spolupráce může vypadat.

Tento proces můžeme rozdělit do dvou fází. První fáze je přípravná. V této fázi dochází k oslovení pedagogů, zjištění zájmu o projekt a kooperaci na něm. Doporučuji spolupracovat alespoň s jedním pedagogem prvních ročníků. Avšak spolupráce může být různorodá – program se dá uzpůsobit i pro žáky 6. či 8. ročníků. V této fázi je také důležité setkání těchto pedagogů a vzájemné plánování.

Také doporučuji spolupráci se středními či vysokými školami – zdravotnickými či pedagogickými. Studenti si mohou pro děti připravit zajímavé interaktivní programy (péče o zuby, projekt „Nemocnice pro medvídky“…). Děti si pro ně naopak mohou připravit besídku.

Druhá fáze je realizační, kdy tedy dojde k návštěvě mateřské i základní školy a realizaci předem naplánovaných projektů (inspirace viz níže).

Třídní schůzka pro rodiče předškoláků

V jednom ze starších článků jsme se zabývali tématem třídní schůzky pro rodiče předškoláků. Je vhodné, aby paní učitelky prvních ročníků či speciální pedagog základní školy byli přítomni. Rodiče se tak s nimi mohou poznat mimo prostředí školy a zároveň jim mohou pokládat dotazy týkající se školní připravenosti. Také budou mít mnohem lepší představu o průběhu zápisu do první třídy.

Společné výtvarné a pracovní činnosti

V rámci výuky výtvarné výchovy mohou žáci základních škol na výtvarné práci spolupracovat s dětmi z mateřské školy. Žáci, pro které je tvoření koníčkem, si mohou vytvořit vzor pro ostatní a zkusit vést tuto hodinu.

Žáci mohou tvořit z keramiky, modelíny nebo si zkusit šití či korálkování.

Pro vytvoření hlubšího vztahu je vhodné, aby dvojice staršího a mladšího dítěte byla stálá, ale samozřejmě je možné uspořádání skupin/dvojic měnit.

Spolupráce MŠ a ZŠ

Jarmark

Tento bod navazuje na ten předchozí. Společné výrobky mohou děti z mateřských a základních škol prodávat na jarmarku. Děti z mateřských škol mohou vyrobit pozvánky a různé kresby k nápisu „Jarmark“. Žáci základních škol děti z mateřských škol doplní – napíší text do pozvánek a vytvoří velký nápis „Jarmark“, který děti z mateřských škol dozdobí.

Následně mohou po dvojicích prodávat na jarmarku. Děti z mateřské školy mohou „přilákat“ zákazníky a zabalit jim produkt do dárkové taštičky, zatímco žáci základních škol se budou věnovat hlavně financím.

Další inspirace na spolupráci

  • děti z mateřské školy navštíví základní školu (prohlédnou si budovu, zjistí, jak probíhá vyučování, a pozdraví prvňáčky, kteří dříve chodili do školky)
  • společný výlet dětí z mateřské školy se žáky základní školy
  • hodina tělesné výchovy – příprava překážkové dráhy pro děti z mateřské školy
  • ukázka vánoční besídky od dětí z mateřské školy
  • žáci devátých ročníků povedou v září za ruku do školy prvňáčky – seznámení již dříve (žáci osmých ročníků a předškoláci)
  • společná výzdoba stromečků na náměstí (Vánoce)
  • společná návštěva knihovny (četba žáků základních škol, recitace dětí z mateřských škol, společné prohlížení knih)
  • společná příprava oslavy výročí mateřské školy / základní školy (výzdoba, vystoupení, pozvánky…)
  • kroužek „Příprava do školy“ od paní učitelky prvních ročníků / speciální pedagožky

Doufám, že vzájemná spolupráce naplní vaše očekávání a dodá vám nadšení pro další práci!

Autor: Kristýna Kapounková, pedagog na speciální ZŠ a SŠ

Vložte svůj komentář