Tematické aktivity: Velikonoce

Blíží se nám Velikonoční pondělí, a tak v tomto článku naleznete zajímavou inspiraci na aktivity, díky kterým si tyto svátky jara jistě užijete!

Přivoláváme jaro tancem

Pro tuto aktivitu budeme potřebovat: reproduktor/rádio s touto písní.

Postup:

  1. Nejprve paní učitelka každé dítě začaruje ve slepičky.
  2. Děti si dají ruce na ramena a předvádí ptačí pohyb. Mohou u toho chodit do kruhu a vydávat zvuky jako slepičky.
  3. Jakmile začne hrát hudba, děti pokračují v předchozím pohybu dynamičtěji – poskakují do rytmu, usmívají se…
  4. Na slova „jsme vajíčka slepičí“ zůstanou děti v utvořeném kruhu, posadí se a předvádí kutálení vajíček.
  5. Na slova „budeme se vařit“ děti vyskočí.
  6. Na slova „abychom pak na míse mohla bíle zářit“ se děti pohupují střídavě na špičkách a předvádí rukama hvězdičky.
  7. V další sloce se děti chytí za paže ve dvojicích a točí se ve dvojici. Na slovo „rád“ obrátí směr.
  8. Na refrén „hopsasa, hejsasa“ se všechny děti v kruhu chytí za ruce a skáčou střídavě (dle předchozích pokynů) dopředu, dozadu a do stran.
  9. Na slovo „natřásají“ se děti zastaví na místě, dají si ruce v bok a zadečkem i boky pořádně zavrtí.
  10. Na slovo „vaří“ děti pomocí rukou předvádí práci kuchařů.
  11. Na slova „než je sníme“ předvádíme pomalé uchopení fiktivního vejce a dávání ho směrem k ústům.
  12. Poté předvádíme opět slepičí chůzi a „kokodák“.
  13. Na slovo „předškolák“ děti ukážou na sebe (či kamarády předškoláky).
  14. Na slovo „zpívat“ předvádíme zpěv a opět dvojice tancují spolu.
  15. Refrén – viz výše.
  16. Na slova „než je sníme“ opět předvádíme stejný pohyb – viz výše.
  17. Následují pomalé přeskoky dle melodie hudby. Postupně zrychlujeme a na konci vyskočíme!

Tip! Zatancovat si také můžete známý Ptačí tanec, hudbu naleznete například zde. 

Velikonoce

Hokus pokus: Hopsací vajíčko

Na tento hokus pokus budeme potřebovat:

  • sklenice
  • vejce
  • ocet

Postup:

  1. Nejprve položíme vejce do sklenice.
  2. Poté zalijeme octem.
  3. Další den ocet ve sklenici vyměníme.
  4. Vajíčko v tomto stavu necháme cca týden. Po uplynutí této doby by mělo být „vysvlečené“ – tedy bez skořápky.
  5. Další a rychlejší variantou je, pokud budeme pracovat s uvařeným vejcem.
  6. Postup je úplně stejný.
  7. Výsledek je stejný v tom, že se vejce také zbaví skořápky. Odlišné je ale to, že vejce bude mírně skákat.

Pozor! V případě druhého typu pokusu je nutné zacházet s vajíčkem opatrně a neházet ho z výšky.

Tip! Pokus můžete provést začátkem jara a nalákat děti, že jakmile se vrátí po Velikonocích, hned půjdou vajíčko zkontrolovat. Můžete si také vytvořit pozorovací deník, do kterého děti budou kreslit své postřehy.

Tvoříme stojánek na vajíčka

Pro toto velikonoční tvoření budeme potřebovat:

  • ruličku od toaletního papíru pro každé dítě
  • barevný papír (žlutý a červený)
  • bílý tvrdý papír
  • lepicí oči
  • nůžky
  • lepidlo
  • fixy/pastelky

Postup:

  1. Nejprve opatrně rozpůlíme ruličku od toaletního papíru.
  2. Paní učitelka připraví šablony (starší děti si vystřihnou samy, mladší děti mohou mít již předchystané) z barevných papírů. Ze žlutého papíru vystřihneme tělíčko a dvě křídla a z červeného papíru zobáček.
  3. Jako žluté tělíčko nám postačí pruh žlutého barevného papíru, který obmotá ruličku.
  4. Následně z tvrdého bílého papíru vystřihneme malý proužek, který nalepíme do ruličky. Zajistí tak, že vejce nepropadne.
  5. Poté děti obalí ruličku žlutým pruhem.
  6. Přebytečný papír můžeme ohnout dovnitř ruličky.
  7. Nyní se vrhneme na lepení – očí, křídel a zobáčku.
  8. A teď už zbývá jen libovolně dozdobit!

Velikonoční Kimova hra

Pro tuto velmi populární hru budeme potřebovat:

  • vyrobený stojánek na vajíčka (viz výše)
  • pomlázku
  • několik barevných vajíček
  • plyšového zajíčka
  • ovečku
  • čokoládová vejce
  • hračky nebo věci ve velikonočních barvách (modrá, žlutá, černá a zelená)
  • ošatku nebo košík
  • deku

Postup:

  1. Nejprve paní učitelka rozloží předměty vedle sebe.
  2. Děti utvoří kruh a sednou si okolo těchto věcí.
  3. Paní učitelka dětem vysvětlí, že se mají snažit zapamatovat si co nejvíce věcí, které ve školce ukryl velikonoční zajíček.
  4. Dále taky děti seznámí s průběhem hry – velikonoční zajíček zase po Velikonocích zmizí a s ním i tyto věci. Proto si teď v rámci hry zkusíme co nejvíce věcí zapamatovat a poté je vyjmenovat, i když už je neuvidíme.
  5. Vzhledem k věku a individuálním potřebám paní učitelka po určité době věci zakryje dekou.
  6. Poté se děti snaží vybavit si všechny věci, které předtím viděly.
  7. Jakmile je dětem princip této hry jasný, postup probíhá stejně, akorát místo vyjmenovávání předmětů paní učitelka jednu věc schová a děti hádají, která věc to byla.
  8. Poté může paní učitelka odebírat více věcí či se doptávat na různé vlastnosti těchto věcí (barva, velikost či umístění).

Za celý tým Infry vám přeji krásné prožití Velikonoc!

Autor: Kristýna Kapounková, učitelka na speciální ZŠ a SŠ

Vložte svůj komentář