Každý pedagog někdy zažil chvíli, kdy byly děti hlučnější. Příčiny mohou být různé, ale před Vánoci či koncem školního roku bývají tyto chvíle častější. V dnešním článku vám přinášíme tipy na to, jak děti ztišit vhodnou formou.
Součástí článku je obrázek „Ticháčka“ i s metodickým postupem a také seznam básniček, které se děti hravě naučí a zároveň je motivují ke ztišení.
Pravidla
Pravidla jsou alfou a omegou v pedagogickém procesu. Nutností však je, aby děti byly jejich tvůrci, nikoliv aby jim pravidla byla pouze předložena. Alespoň jedno pravidlo by mělo být věnováno nepřekřikování / hlášení se / mluvení pouze jednoho dítěte.
Důležité je, aby pravidla byla umístěna na viditelném místě, a to po celý školní rok (ideálně na nástěnce, na kterou vidí všechny děti).
Tiché chvilky
Zaveďte si s dětmi tichý rituál. Domluvte se na nějaké pravidelné chvilce (konec hodiny, po příchodu z tělocvičny…), kdy budete v tichosti pozorovat okolí a vnímat vjemy okolo. Ideální je s touto aktivitou začít na výletě v přírodě či při procházce v okolí školy. Postupně ji můžete zařazovat i do běžného prostředí školy.
Aktivitu je vhodné zařazovat postupně a postupně i zvyšovat její délku. Poté můžeme děti vést k úvaze, k čemu slouží ticho a jakých si všimly rozdílů oproti běžnému „hluku“.
Na Ticháčka
Tuto aktivitu jsem vymyslela při svém působení v mateřské škole, vhodná však je i pro žáky základních škol. Jedinou pomůckou je vytisknutý obrázek chlapce Ticháčka (naleznete níže). Využít také můžete stopky ve vašem mobilním telefonu.
Postup:
- Nejprve dětem ukážeme obrázek Ticháčka a necháme je hádat, k čemu by tento obrázek mohl sloužit. Obrázek stopek můžeme využít také k procvičení času.
- Následně dětem vysvětlíme, že jakmile tento obrázek uvidí, znamená to, že se mají usadit / mají ulehnout do příjemné pozice a ztišit se.
- K motivaci a dalšímu zlepšování „výkonů“ může učitel stopovat čas, ve kterém jsou děti potichu.
- Závěrem aktivity by měla být diskuze o tom, čeho si děti všímaly (např. 5 věcí, které viděly/slyšely/cítily).
- Dětem můžete nabídnout možnost zavřít si oči, je však vhodné je do toho nenutit.
- Doporučuji obměny míst, kde tuto aktivitu budete provádět (v tělocvičně si děti mohou lehnout na záda a soustředit se na dech, vsedě v lavici se zase naopak mohou lépe soustředit na vjemy okolo nich).
Tip! Doporučuji si vytvořit také menší obrázek Ticháčka se stopkami (a zalaminovat), který bude přenosný – využijete ho při procházkách či výletech.
Tip č. 2! Vytvořte si tabulku, do které si společně s dětmi budete zapisovat datum a čas, jak dlouho děti byly potichu. Můžete zde ponechat nějaký prostor pro kresby toho, co děti vnímaly.
Pantomima a štronzo
Zařaďte do výuky známé a dětmi oblíbené hry. Připravte si kartičky se slovy či s obrázky, vyberte jedno dítě, které si kartičku přečte, předvádí daný pojem, a ostatní žáci hádají, co se snaží předvést. Tato aktivita je vhodná do výuky prvouky či hudební výchovy, ale zařadit ji můžete dle libosti.
„Na štronzo“ si můžete zahrát i při různých výukových aktivitách – např. u běhacího diktátu, kdy najednou děti musí zůstat ve své poslední pozici a nemluvit.
Básničky ke ztišení dětí
Tiše, děti, šišiši (prst před pusu),
myšky nikdo neslyší (rukama kroutíme nenene),
myšky chodí tuze tiše (našlapujeme po špičkách),
mají tlapky jako z plyše (střídavě pohladíme LR po hřbetu, poté PR 2x),
tiše, děti, šišiši (ukazujeme prstem tytyty),
myšky nikdo neslyší (prst před pusu).
Zdroj: Říkanka Myšky / Říkadla a básničky
Zvedni prstík do vzduchu,
poškrábej se na uchu.
Poškrábej se na nosu,
dej si prstík před pusu.
Pusa dělá pšššt.
Zdroj: Petr Kulička - Básničky 2
Zatleskáme, zadupáme,
na ouška si ruce dáme
a na pusu klíč,
slova už jsou pryč!
Zdroj: https://www.mshoromerice.cz/motylci/pisnicky-a-basnicky-k-projektum/motylci-v-z%C3%A1%C5%99%C3%AD
Kuře zobe: zob, zob, zob,
vrabec skáče: hop, hop, hop,
datel ťuká: ťuk, ťuk, ťuk –
a už tiše, ani muk.
Zdroj: Kuře / Říkadla a básničky
Píp, píp, píp (prsty znázorňujeme zobáčky),
vrabec vrabce štíp’ (palců se dotknou malíčky, od nich se palců dotýkají prsty pozpátku – na každou slabiku jeden),
poprali se na keříčku (zobáčky z palců a ukazováku zasekneme do sebe a znázorníme „škubnutí“),
vytrhli si po peříčku (stejný pohyb – „vyškubneme peříčka“),
píp, píp, píp (znázornění zobáčků).
Zdroj: Vrabec / Říkadla a básničky
Kdo to bzučí, kdo to ruší,
honem napni svoje uši.
Vlétla vosa do domečku,
chce nás píchnout do zadečku.
Sedí všechny děti?
Vosa jinam letí!
Zdroj: Vosa / Říkadla a básničky
Takhle si poskočím, takhle si vyskočím.
Do dlaní tlesknu, na nohy plesknu.
Hlavou kývám sem a tam, nohama si zadupám.
Tleskni, pleskni, zadupej, kamarádu ruku dej.
Článek připravila: Kristýna Kapounková, pedagog na speciální ZŠ a SŠ