Podzim je již v plném proudu, listy opadají a při procházkách často narážíme na spadlé kaštany či další plody. Zpestřete si toto barevné roční období, které je ideální pro podporu environmentální výchovy, novými tipy na tvoření.
U všech činností doporučuji, aby děti byly součástí celého procesu. Ideální tedy je, abyste si při plánování tvoření den předtím na procházce společně s dětmi nasbírali potřebné přírodniny. Takovýto sběr nemusí být nudný, děti mohou skládat různé obrazce, procvičit si prostorovou orientaci, hod na cíl, vytvořit si překážkovou dráhu z kaštanů či vytvořit šipky pro další třídu.
Netradiční kaštanová zvířátka
U této aktivity věnujeme zvýšenou pozornost bezpečnosti (špejle, okolí tavné lepicí pistole).
Pomůcky: kaštany (ideálně připravené již s dírou), špejle, nůžky, plastelína, nalepovací oči
Postup:
- Každé dítě si zvolí, jaké zvíře bude tvořit. Mladším dětem můžeme s výběrem pomoci tak, že jim ukážeme demonstrační obrázky se zvířecí tematikou.
- Děti klasicky tvoří zvířata z kaštanů a špejlí.
- Pro dotvoření detailů využijeme plastelínu (hříva, ocas, uši, chobot…).
- Nakonec přilepíme nalepovací oči. Pokud je nemáme k dispozici, mohou děti oči dotvořit též z plastelíny.
- Nakonec si ve třídě či šatně můžete vytvořit menší zoologickou zahradu a pozvat do ni na návštěvu kamarády z jiné třídy a rodiče.
Tip! I dvouleté děti takto zvládnout vytvořit šneka.
Jedovaté muchomůrky
Pomůcky: klacíky, ořechové skořápky, temperové barvy (červená, hnědá a bílá), tavná lepicí pistole
Postup:
- Nejprve nabarvíme skořápku od ořechu červenou temperovou barvou a necháme uschnout.
- Poté nabarvíme téměř celý klacík bílou barvou.
- Pouze spodní část klacíku nabarvíme na hnědo.
- Vrátíme se k červené ořechové skořápce, na které bílou temperovou barvou vytvoříme puntíky.
- Po uschnutí barev na houbových „nožičkách“ přilepíme červenou ořechovou skořápku tavnou lepicí pistolí.
- Nakonec můžeme vymyslet, jak muchomůrky využijeme (např. jako zápich do květináče).
Tip! Při tvoření se dětí zeptejte, co znamená, když je nějaká houba jedovatá, k čemu slouží, jak se k ní chováme, co by se nám po požití mohlo stát. Poté můžete volně navázat na správné chování v lese.
Podzimní land art
Tato aktivita je vhodná na školní zahradu.
Pomůcky: podzimní přírodniny (dýně, kaštany, šišky, ořechy, listy různých barev a velikostí).
Postup:
- Necháme děti, aby na domluvené místo přenesly výše zmíněné přírodniny.
- Následně si přírodniny pojmenujeme. Poté je děti mohou třídit podle barvy či velikosti.
- Zkusíme se dohodnout na tvaru, kterého chceme dosáhnout. Mladší děti mohou pracovat dle předlohy – fotografie níže.
- Pokud máte ve třídě větší množství dětí, můžete vytvořit dvě skupiny na tvoření.
- Úkolem pedagoga je děti spíše pozorovat, motivovat a dohlédnout na to, aby každé dítě mělo možnost se zapojit. Nakonec pedagog může trochu upravit některé detaily.
- Nezapomeňte se u tohoto uměleckého výtvoru vyfotit a fotografii si umístit na nástěnku/dveře třídy pro nádech podzimní atmosféry.
Tip! V minulém roce se pořádala podzimní soutěž krajinného umění, sledujte webové stránky, pokud by se organizátoři rozhodli soutěž opět obnovit.
Ježek z listu
Pomůcky: tvrdý bílý papír A4, list, temperová barva (na barvu listu), štětec, suché pastelové barvy (modrá, zelená, hnědá), černý fix na detaily (čumák, oči, hlavička)
Postup:
- Nejprve necháme děti, aby si vybraly temperovou barvu.
- Poté touto barvou za pomocí štětce děti obarví list. Hezký dojem vyvolá, když je poté při obtisknutí část listu bílá (viz fotografie).
- Následně list obtiskneme na tvrdý bílý papír.
- Černým fixem nakreslíme hlavičku, oko a čumáček. Mladším dětem je nakreslí pedagog nebo další variantou je předkreslení tužkou a děti je poté obtáhnou černým fixem.
- Po zaschnutí listu modrým suchým pastelem znázorníme nebe.
- Zeleným suchým pastelem namalujeme trávu pod ježkem.
- Nakonec použijeme hnědý suchý pastel pro vybarvení hlavičky.
- Posledním krokem je dokreslení nožiček černým fixem.
Tip! Při této výtvarné aktivitě můžete navázat diskuzi o tom, co ježek doopravdy jí. Pro spoustu dětí to bude překvapení 😊.
Dráček Papíráček
Pomůcky: tvrdý bílý papír A4, barevné papíry (dle volby dětí), listy ginkgo biloby, tužka, pastelky
Postup:
- Děti si vystřihnou (mladším dětem připraví pedagog) hlavu draka z libovolného barevného papíru.
- Drakovu hlavu poté nalepí (trošku nakřivo – dojem, že drak letí) a tužkou naznačí jeho ocas.
- Následně na načrtnutý ocas nalepí listy.
- Nakonec si draka (oči, ústa), ale i celou plochu (mraky, slunce…) děti dozdobí pastelkami.
Autor: Kristýna Kapounková, pedagog na speciální ZŠ a SŠ