Vedeme děti k pořádku a slušnému chování

Francouzský filozof a právník Francis Bacon řekl: „Chování si lidé předávají navzájem jako nemoci.“ S tímto citátem se ztotožňuji, a proto je důležité klást žádoucí pozornost na učení slušného chování a udržování pořádku.

Jistě se shodneme na tom, že základy slušného chování by děti měly mít z domácího prostředí, ale často je realita jiná. Proto Vám v dnešním článku přinášíme tipy na to, jak tyto dovednosti u dětí upevňovat zábavnou formou.

Tvorba vlastních pravidel

Mnoho pedagogů připraví pravidla na nástěnku během přípravného týdne, což není úplně ideální. Děti by měly být součástí celého procesu. Mají právo se k jednotlivým pravidlům vyjadřovat, doptávat se či navrhovat další pravidla.

Tím se dostávám k tomu, že u pravidel je vhodné, aby děti věděly, že mohou kdykoliv přijít s nějakým nápadem či obměnou. Pravidla mohou být aktualizována dle konkrétní situace a individuálních potřeb dětí (nový prvek na zahradě, nový žák s odlišným mateřským jazykem apod.).

Forma pravidel by měla být uzpůsobena věku dětí. Pro nejmladší děti je nejvhodnější klasika mezi pravidly – pravidlo želvičkové, srdíčkové, pudinkové, ručičkové, ouškové, očičkové a kapičkové.

K těmto pravidlům můžete také přidat pravidlo kytičkové, které bude znázorňovat péči o rostliny a vhodné chování k přírodě. Děti také měly rády dárečkové pravidlo, které znamenalo kresbu společného obrázku a jeho předání společně se zpěvem oslavenci.

Starší děti si pravidla mohou nakreslit libovolně – jako postavičky či doplnit i o vystřižené obrázky. Osvědčilo se mi také, když si děti zvolily obrázek znázorňující dané pravidlo, který rozstřihly na půl a druhou polovinu dokreslily.

Klíčové je, aby byla pravidla umístěna na viditelném místě ve třídě. S pravidly je vhodné seznámit i rodiče na třídních schůzkách, aby na ně mohli odkazovat i v domácím prostředí.

Tip! Nezapomeňte na tvorbu pravidel i mimo školku. S dětmi jsem tvořila pravidla pro pobyt na zahradě, při procházce či na výletě. Tato pravidla mohou být nalepená na tvrdém bílém papíře formátu A2/A3 a můžete je vždy dle potřeby umístit do šatny.

Postřehovka s plyšáčky

V komunitním kruhu si s dětmi popovídejte o tom, jaké chování se jim ve školce líbí a jaké naopak ne.

Následně si každé dítě vezme svou oblíbenou plyšovou hračku. Paní učitelka bude říkat tvrzení ohledně slušného chování. Jakmile s nimi děti budou souhlasit, zvednou plyšáčka nahoru a posadí si ho na hlavu. Pokud s tvrzením nesouhlasí, plyšáček zůstane tak, jak byl předtím. V případě, že děti s tvrzením nesouhlasí, dáme jim prostor pro opravu tvrzení.

Touto aktivitou trénujeme i postřeh a schopnost rychle reagovat. Po skončení aktivity nezapomeňte na reflexi. Také sledujte, které pravidlo činí dětem největší obtíže, a zaměřte se na něj.

Ukázkové věty:

  • Pokud chci nějakou hračku, kterou má můj kamarád, vytrhnu mu ji z ruky.
  • Když někdo pláče, budu se mu smát.
  • Jakmile někdo rozsype pastelky, pomohu mu je posbírat.
  • Vždycky mluví jen jeden.

Děti uklízejí
Jak na „uklízecí chvilku“

Vytvořte si s dětmi rutinu, která se bude opakovat. Ta dá dětem pocit jistoty a bezpečí a vy si ušetříte nekonečné vysvětlování a odpovídání na otázky „proč“.

Pět minut před úklidem děti upozorněte, že se blíží čas úklidu, ať mají prostor pro ukončení svých her. Jakmile nastane čas úklidu, začněte zpívat uklízecí písničku od Marcely Vlachové (viz zde) na melodii písně „Pec nám spadla“. Děti se k Vám budou přidávat a u toho začnou uklízet.

Pro obměnu starší děti bavilo poslouchat oblíbenou píseň a snažily se douklidit dříve, než píseň skončila.

Dále doporučuji společně s dětmi nalepit fotografie hraček na příslušné boxíky a poličky pro lepší orientaci v tom, kam co patří.

Pomůcky podporující slušné chování

Vaše výchovné působení na děti můžete podpořit využíváním některých pomůcek. Zde uvádím několik, se kterými mám dobré zkušenosti:


Rychlá rozhodovačka aneb neobvyklá opičí dráha

Tato aktivita je umístěna v závěru článku, protože by měla být takovou shrnovací aktivitou, dle které si pedagog ověří porozumění pravidel a zmapuje si, na co je potřeba se v konkrétní třídě zaměřit.

Pro tuto aktivitu budeme potřebovat:

  • listy s obrázky dobrého a špatného chování
  • obrázky šipek (vlevo, vpravo, rovně)
  • lepenku či lepicí hmotu
  • židličky
  • prvky na opičí dráhu – lavička, obruče, provazy, balanční kameny…

Postup:

  1. Tuto aktivitu si musí pedagog připravit v předstihu.
  2. Paní učitelka nalepí vždy dva obrázky na židli (jeden se správným a druhý se špatným chováním).
  3. Ke každému z obrázků přilepí také šipku směřující na určitou stranu.
  4. Pokud si dítě zvolí správný obrázek, mělo by pokračovat rovně na další stanoviště.
  5. Pokud si však dítě zvolí špatný obrázek, měla by ho šipka dovést do „slepé uličky“, ve které se s paní učitelkou pobaví o tom, proč odpověď nebyla správná a jak bychom se v této situaci měli chovat.
  6. Na konci této stezky můžete dětem do truhly schovat diplom za znalost správného chování jako motivaci do pokračování takovéhoto chování.

Tip! Tuto aktivitu je vhodné realizovat pro menší počet dětí, ideálně v čase, kdy jsou na třídě přítomny obě učitelky (či spolupracovat s asistentem pedagoga). Jeden pedagog se věnuje dětem na trase a ten druhý pracuje s ostatními dětmi například u stolečku. Skupiny se poté vymění.

Přeji vám, ať se vám daří být pro děti vzory!

Článek pro vás napsala: Kristýna Kapounková, učitelka na základní škole

Vložte svůj komentář