Víla Gábinka poznává nové kamarádky

Sluníčko přestává hřát, jenom drobné paprsky ještě padají na zem a víla Gábinka si pomalu obléká své podzimní barevné šaty. Prochází se známou přírodou a pozoruje, jak se krásně mění do podzimních barev. Víla Gábinka zpozorní a slyší neznámé zvuky. Rozhlíží se a vidí, jak se vlaštovky a jiřičky domlouvají, kdy vyrazí do teplých krajin. Víla Gábinka utíkala, co jí nohy stačily, aby stihla vlaštovku a jiřičku, moc se s nimi chtěla seznámit, toužila moc po kamarádkách, jelikož žádné neměla a byla z toho velice smutná. Když dorazila ke kamarádkám, krásně se představila a zeptala se, jak se jmenují. Jenomže vlaštovka a jiřička se seznámily najednou, tak Gábinka nevěděla, která je která.

Děti, pomůžeme víle Gábince rozeznat, která je vlaštovka a která je jiřička?

Vlaštovka a jiřička

NÁMĚTY, JAK S PŘÍBĚHEM ZAČÍT PRACOVAT:

  • příběh si můžeme rozdělit do několika fází a každý den za pomoci loutek můžeme dramatizovat část příběhu
  • nebo příběh můžeme za pomoci loutek dramatizovat celý a potom s ním celý měsíc pracovat
  • na příběhu můžeme dětem přiblížit roční období spojené s některými ptáky, kteří odlétají do teplých krajin
  • správné oblékání v různých ročních obdobích
  • důležitost stmelování kolektivu v září (přijmutí nových kamarádů, vytváření společných pravidel ve třídě)
  • postupné seznamování ve třídě jak s kamarády, prostředím, tak ostatními pracovníky zařízení



NÁMĚTY NA CELÝ MĚSÍC:

  • omalovánky víly Gábinky, děti 3–4 let (příloha 1)
  • omalovánky vily Gábinky, děti 5 let – předškoláci (příloha 2)
  • předškoláci nebo i ostatní děti mohou zkoušet skládat písmena podle předlohy (příloha 3) (jedno slovo nechat v celku, druhé vystřihnout po písmenu)
  • výroba vlaštovky: podle vzoru uděláme šablonu, mladší děti vybarví, starší děti obkreslí a zkusí vystřihnout s pomocí pedagoga, předškoláci sami obkreslí a vystřihnou, vybarvení dle nabídky (pastelky, barvy, nalepování papíru) (příloha 4)
  • výroba jiřičky: podle vzoru uděláme šablonu, mladší děti vybarví, starší děti obkreslí a zkusí vystřihnout s pomocí pedagoga, předškoláci sami obkreslí a vystřihnou,      vybarvení dle nabídky (pastelky, barvy, nalepování papíru) (příloha 5)
  • díky obrázkům můžeme dětem ukázat rozdíly mezi vlaštovkou a jiřičkou, mohou si je vzít na vycházky a hledat vlaštovku a jiřičku (příloha 6)
  • řazení obrázků podle velikosti (příloha 7)
  • výroba šatů: nejmladší si vybarví šaty prstovými barvami, starší si šablonu obkreslí a vystřihnou (příloha 8) a nakreslí různé geometrické tvary a vybarví tvary podle předlohy (příloha 9)
  • s obrázky můžou děti s paní učitelkou vyrazit na vycházku, pozorovat změny v přírodě a hledat vlaštovky a jiřičky
  • vlaštovka chytá jiřičky: určíme vlaštovku, která chytá jiřičky (pravidla klasické hry honěná)
  • rozdělíme děti do dvou skupin (vlaštovky a jiřičky), na určitý signál přeletí na dané určené místo
  • po třídě se schová několik vlaštovek a jiřiček a děti budou mít za úkol je najít

Autor: Renáta Klapalová

Vložte svůj komentář