V teplém letním počasí je potřeba se občas zchladit. Dnešní článek vám přinese mnoho tipů na aktivity, které nejen děti osvěží a zabaví, ale také budou podporovat jejich prosociální chování. V závěru článku najdete i edukační aktivitu.
Kelímkovaná
Pro tuto velmi oblíbenou letní aktivitu budete potřebovat:
- lavory (s vodou i prázdné)
- kelímky (ideálně různých velikostí, pokud možno i tvarů)
Postup:
- Paní učitelka vytvoří týmy a každému dítěti dá kelímek.
- Děti se postaví čelem k lavoru.
- Následně paní učitelka vysvětlí dětem pravidla. Cílem hry je co nejrychleji naplnit prázdný lavor vodou.
- Dítě, které v družstvu stojí jako první, nabere vodu do kelímku, zvedne ruce za hlavu a pokusí se co nejvíce vody vylít do kelímku kamarádovi za sebou.
- Druhé dítě v řadě dělá to samé a takto pokračují i ostatní členové.
- Takto tedy děti pokračují, dokud se voda nedostane k poslednímu dítěti.
- Poslední dítě (pravděpodobně to nejsušší) doběhne k lavoru a vylije do něj vodu z kelímku.
- Hra pokračuje, dokud jeden z týmů nemá lavor plný vody. Dítě, které bylo první, jde nyní na konec řady a takto se děti střídají.
Tip! Tato aktivita je vhodná do opravdového horka pro obměnu mlhoviště. Po „kelímkované“ je důležité se převléci do suchého oblečení.
Potápěč
Pro tuto aktivitu budete potřebovat:
- plastové kelímky
- potápěčské ploutve
- vodu
- lana
Postup:
- Paní učitelka vytvoří startovní a cílovou čáru pomocí lana.
- Následně děti rozdělí do několika týmů (podle počtu ploutví). Doporučuji si aktivitu dopředu naplánovat a poprosit rodiče dětí o spolupráci a zapůjčení ploutví.
- Před startovní čárou se dítě promění v potápěče – nazuje si ploutve.
- Následně mu kamarád nalije vodu do kelímku (ne úplně do plna) a pomůže ji potápěči umístit na hlavu.
- Potápěč vyráží na své potápěčské dobrodružství na suchu.
- Úkolem potápěče je pokusit se přenést co nejvíce vody v kelímku, který má na hlavě.
- Následně dorazí do cíle a sundá si kelímek, který měl na hlavě.
- Po cestě zpět ke startu předvádí potápění a plácnutím se promění zpět v dítě a pomáhá novému potápěči.
Tip! Vysvětlete podrobně dětem pravidla aktivity a podporujte jejich týmovou spolupráci. Nezapomínejte fotit! Fotografie z této aktivity jsou vždy vtipné 😊.
Kvetoucí zvířecí kytičky
Kvetoucí aktivita vyžaduje pro realizaci tyto pomůcky:
- tácy
- vodu
- fixy
- nůžky
- pracovní list
Postup:
- Paní učitelka vytiskne pracovní list.
- Poté si každé dítě vystřihne předem určený počet kytiček.
- Následně si kytičky děti libovolně vybarví.
- V tuto chvíli paní učitelka rozdělí děti do týmu – každý tým má svůj tác.
- Na tác poté vylijí trochu vody, aby na ní mohly kytičky plout.
- Před položením na vodu se však musí kytičky ještě připravit. Každé květině složíme okvětní lístky do středu květiny (ke zvířecímu obrázku).
- Nyní je již čas na položení květiny na vodní hladinu a užívání si pohledu na jejich rozvíjení.
- Doporučuji ze začátku květiny vkládat jednotlivě, aby si děti lépe všimly toho, co se s květinami děje.
- Motivujeme děti k tomu, aby počkaly, co se stane s vodou (obarví se). Můžeme si také zahrát na kouzelníky – říct „rozvíjej se, květinko, teď“ při položení na hladinu.
- Květinky jsou skvěle zpracované, můžeme je tedy využít i pro dopolední vzdělávací činnost:
- hledání stejných obrázků
- počítání stejných zvířecích obrázků
- hledání květin se stejnými x odlišnými barvami
- porovnávání, na kterém tácu je více x méně květin
- hledání květiny, od které vede obarvená voda
- určování první hlásky v názvu zvířete na kytičce
- pojmenování zvířete a vyjmenování jejich mláďat
- starší děti – vymýšlení krátkého příběhu / krátké dramatizace se zvířátky na tácu
- napodobování zvuků zvířátek
- použití několika kytiček – rozmístění do prostoru, paní učitelka řekne nějakou indicii: „Zvířátko na kytičce začíná na hlásku P.“ Nebo: „Toto zvířátko na kytičce můžeme mít i doma.“ A děti běhají k příslušné kytičce
Tip! Pokud aktivita děti nadchne, nechte je, ať si vyrobí své vlastní kytičky a doprostřed mohou nakreslit libovolný obrázek.
Ždímovaná
Pro tuto zábavnou aktivitu budete potřebovat kýbl s vodou.
Postup:
- Nejprve paní učitelka rozdělí děti na dvě skupiny.
- Hra probíhá štafetově – vždy stojí dvě děti (každé z jednoho týmu).
- Pro tuto hru je ideální, aby děti byly pouze v plavkách a triku.
- Paní učitelka lehce namočí pomocí kýblu s vodou první dva hráče.
- Mokří hráči poté běží na druhou stranu, kde je umístěn prázdný kýbl.
- Zde si svléknou tričko a snaží se co nejvíce vody vyždímat do kýblu.
- Následně si děti pomocí placáku předají štafetu a z týmu vybíhá další.
- Tým, který první naplní kýbl, vyhrává.
Voda, voděnka
Pro tuto aktivitu budeme potřebovat modré provazy a různé hračky a věci, které do vody patří i nepatří.
Postup:
- Paní učitelka vytvoří pomocí provazů rybník či moře.
- Následně do „vody“ umístí různé věci (plyšového medvídka, rukávky, plavky, jídlo z dětské skupinky, autíčko, obal od sušenky apod.).
- Na povel paní učitelky se děti snaží z „vody“ dostat vše, co tam nepatří.
- Následuje společná diskuze o tom, proč v přírodě často vidíme věci, které tam nepatří.
- Poté by se paní učitelka mohla zeptat dětí, co můžeme udělat pro to, aby nepořádek v přírodě nebyl. Můžeme se vybavit rukavicemi a vydat se uklidit okolí školky.
Tip! Tuto aktivitu můžete zrealizovat také v malém nafukovacím bazénku, kdy děti věci vyndávají z opravdové vody.
Přeji vám krásné léto!
Článek pro vás napsala: Bc. Kristýna Kapounková, učitelka na základní škole