Výběr environmentálních programů, projektů a výzev

Spoustu aktivit, včetně environmentálních, nemusíte hradit z rozpočtu školy. Několik tipů, kde vzít nejen inspiraci, ale také peníze na realizaci aktivit, představí následující odstavce.

Dlouhodobé i krátkodobé iniciativy

Některé školy se environmentálnímu vzdělávání nevěnují v rámci nějakého programu (dlouhodobé iniciativy) či projektu (krátkodobé iniciativy), ale raději si hledají vlastní cestu. Začínají například aktivitami v rámci oslav svátků environmentálního kalendáře, jako je Světový den lesů 21. března, Světový den vody 22. března, Den Země 22. dubna, Evropský den koupání v řekách 16. července, Evropský den bez aut 22. září, Den stromů 20. října a tak dále. Postupně se tyto školy inspirují navzájem či z metodik ověřených dlouhodobých programů a tvoří si tak vlastní školní programy environmentálního vzdělávání. Jakým směrem se mají rozvíjet, zjišťují intuitivně nebo pomocí Metodiky pro autoevaluaci škol v oblasti realizace environmentální výchovy. Zapojení do již existujících programů však přináší řadu výhod. Vedle hotových tematických celků, síťování a zásobování aktuálními informacemi často nabízí i záruku krytí části nákladů vzniklých zapojením do programu, a to z dotačních výzev.

Hlavním zdrojem investic do životního prostředí ČR je vedle státního rozpočtu Státní fond životního prostředí. Ten zajišťuje čerpání financí do národního programu Životní prostředí i do operačního programu Životní prostředí. Například v rámci OPŽP mohou všechny příspěvkové organizace zřízené ÚSC žádat do konce roku 2023 o dotaci na prevenci vzniku odpadů (školní kompostéry, re-use centra apod.) Částečně se oblasti EVVO věnují i dotace MŠMT, například Šablony III v operačním programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (do konce školního roku 2022/2023) nebo Šablony IVOperačním programu Jana Amose Komenského.

Oblast změny klimatu

Hlavním garantem EVVO a EP v ČR je Ministerstvo životního prostředí. Cílem MŽP je zajistit dlouhodobé fungování systému EVVO a EP v co nejvyšší kvalitě a zároveň jeho otevřenost novým přístupům dle aktuálního Státního programu EVVO a EP pro období 2016–2025. EVVO a EP se v posledních letech stále více zaměřují na oblast změny klimatu (příklady byly zmíněny již v prvním článku tohoto seriálu). A kde jinde změnu klimatu vnímat a pozorovat než právě venku? Proto se čím dál tím častěji setkáváme s takovými názvy programů jako Venkovní výuka, Učíme se venku, Les ve škole či GLOBE. GLOBE je mezinárodní badatelsky orientovaný program a jen v ČR je do něj zapojeno přes 130 škol. Registrací získáte nejen přístup do celosvětové databáze naměřených dat o životním prostředí, kterou spravuje NASA, ale máte také možnost se zapojit do aktuálních mezinárodních kampaní, soutěží, projektů, badatelských expedic a setkání – jako například pravidelné mezinárodní žákovské konference GLOBE Games.

Environmentální programy

Environmentálně vzdělávací programy se pochopitelně zaměřují zejména na zlepšování školy a jejího okolí. Formou projektové výuky toto řeší mezinárodní program Ekoškola, kde působím na pozici národního koordinátora. Program je výjimečný metodikou 7 kroků, kdy prvním krokem je tvorba ekotýmu složeného nejen z dětí či studentů, ale i zaměstnanců školy a veřejných činitelů. Mimo skvělých zkušeností lze získat mezinárodní titul Ekoškola. Program rozšiřuje svůj dopad pomocí řady projektů, zejména Kampaněmi obyčejného hrdinství a konferencemi pro teenagery: Změňme klima.

Pokud se podaří studentům či vedení školy zrealizovat projekt, který pomáhá přizpůsobit se změně klimatu, lze zkusit štěstí a přihlásit projekt také do soutěže Adapterra Awards, kterou každoročně pořádá Nadace Partnerství. Seznam aktuálních programů a projektů se rychle mění, proto je nejvhodnější sledovat přímo stránky jednotlivých středisek ekologické výchovy, například Sluňákov, Lipka, Chaloupky, SEVER, TEREZA, Přírodní zahrady.

Na závěr bych rád Vaše děti a žáky pozval na Projektové dny („ve výuce“ i „mimo školu“), které můžete hradit ze Šablon III (OP VVV) i IV (OP JAK). Aktivity, které v rámci Projektových dnů realizuji, můžete v roli dětí zažít na mých vzdělávacích programech pro pedagogy, například: Polytechnická pregramotnost v mateřské škole; Malý krajinář; Léčivé byliny a jedlé plevele. Tedy na viděnou!

Autor: Tomáš Driml, www.tomasdriml.cz

Vložte svůj komentář