Máme tu září a po celé České republice se otevřely brány školních institucí pro ukrajinské děti. Už se nejedná jen o pár dětí v několika málo školách, ale děti z Ukrajiny se objevují i tam, kde v minulosti žádné děti s odlišným mateřským jazykem nikdy nebyly. Jak vybrat aktivity, které by byly vhodné pro jejich co nejsnadnější integraci do nového kolektivu? Je jasné, že nepůjde o činnost, při které se hodně mluví nebo která požaduje velkou dávku porozumění ze strany dětí. Podle čeho tedy vybírat a na co si dát pozor? Než začneme hledat tu pravou aktivitu, vezměme v úvahu tři věci.
V první řadě se musíme zamyslet, o jaké dítě nebo děti se jedná. Je rozdíl, jestli máme ve třídě kluka předškoláka, nebo 14letou slečnu, jestli je dítko introvert, nebo divoch, sportovec, nebo hloubavý vědátor. Každé takové dítě bude samozřejmě preferovat jiné aktivity. My se tedy můžeme už předem zamyslet, o jaké aktivity naše nově příchozí dítko jeví zájem. Nemalý význam také bude mít fakt, jak velká je jeho schopnost porozumět českému jazyku. Tady není myšleno, jak dobře dítě umí česky, ale jak je schopno pochopit, co mu říkáme, dorozumět se s námi i třeba rukama nohama.
Když vezmeme toto v úvahu, následně je dobré se zaměřit na stávající kolektiv, do kterého dítě z Ukrajiny přichází. O jak staré děti se jedná a kolik jich ve třídě je? Co tuto skupinu dětí baví? Je nějaká osvědčená hra, kterou děti opravdu zbožňují a chtějí ji hrát stále dokola? Nadšení skupiny dětí může strhnout jedince i k aktivitě, kterou by si zrovna on sám nevybral, proto vždy zvažme hry ve stávajícím kolektivu známé a oblíbené.
Poslední, na co je třeba myslet při výběru aktivity, je jednoduchost. Čím jednodušší pravidla a přehlednější hra jsou, tím rychleji se dítě může zorientovat. Pokud dítě sleduje hru, u které nechápe, oč běží, s největší pravděpodobností se nebude chtít zapojit, protože zkrátka neví, jak ji hrát. Mějme tedy na paměti, že v jednoduchosti je krása.
A pojďme se podívat na jednotlivé oblasti.
SPORT
Pohyb je pro děti přirozený a takový fotbal se hraje všude stejně. Dejme dětem míč a nechme je zahrát si vybíjenou, přehazovanou nebo si jen tak házet míčem mezi sebou či na koš. Velmi oblíbená je u dětí překážková neboli opičí dráha a tu můžeme využít nejenom v tělocvičně nebo venku, ale můžeme si ji sestavit i ve třídě. A pokud k ní využijeme i židle, lavice, aktovky, penály a další předměty ze třídy, které budou děti obíhat, podlézat nebo přeskakovat, ještě se u toho navíc naučí důležitá slovíčka. Starší děti jistě přivítají například stolní tenis, lezení na horolezeckou stěnu nebo šipky. Zde záleží na vybavenosti jednotlivých škol.
HUDBA
Říká se, že hudba spojuje. U menších dětí stačí pustit rytmické písničky a nechat je tančit, dupat či skákat do rytmu. Některé děti ocení šátek do ruky, aby mohly hudbu opravdu procítit. Jiné tančit nechtějí, ale rády vsedě doprovodí hudbu jednoduchými hudebními nástroji. Pokud dítě rádo zpívá, může nám zazpívat oblíbenou písničku a my se můžeme kousek naučit. A na oplátku si můžeme společně zazpívat nějakou naši. Je dobré písničku přiblížit obrázkem, který ukazuje, o čem písnička je. Starší děti se většinou zpívat stydí a také už preferují hudbu populární. Tady je vhodná možnost představit nám svoji oblíbenou zpěvačku, zpěváka nebo kapelu, pustit jednu nebo více skladeb. Při troše štěstí se najde ve třídě někdo, kdo ji bude také znát, a společné téma je na světě.
VÝTVARNÉ AKTIVITY
Děti se vždy nadchnou, pokud mohou vyrobit malý dárek pro maminku nebo pro někoho blízkého, a je vcelku jedno, jestli to bude záložka do knížky, nebo podzimně laděné srdíčko. Pro starší děti jsou vhodné společné projekty – například jednoduchá koláž, u které děti nemusí tolik komunikovat, ale tvoří ji společně. Některé starší děti se mohou stydět kreslit, protože mají pocit, že nekreslí až tak dobře, je proto vhodnější pro začátek volit abstraktní tvorbu, třeba i ve spojení s hudbou. Tady děti dostanou možnost vyjádřit své emoce beze slov, což pro některé ukrajinské děti může být skvělá příležitost, zvláště pak pro ty, které zažily nepříjemné situace. Jakoukoliv výtvarnou tvorbu můžeme plánovat s tím, že ji použijeme jako výzdobu třídy, chodby nebo nástěnky. Děti pak pokaždé při pohledu na svoje vystavené dílko budou více vnímat, že toto je i jejich třída a oni sem opravdu patří.
STOLNÍ HRY
Stolní a karetní hry jsou u dětí oblíbené. Výhoda je, že spousta z nich je známá po celém světě, a tak nám odpadá nutnost vysvětlovat pravidla. Ty nejjednodušší hry, jako je pexeso nebo domino, se dají krásně spojit s výukou českých slov, takže je vhodné vybrat například hru s oblečením, zvířátky nebo jídlem. Výborná a jednoduchá karetní hra je UNO, kterou rády hrají i starší děti. Je to obdoba hry prší, u které se děti naučí základní barvy a čísla. Pokud s dětmi pravidelně hrajete stolní hry, jako jsou například člověče nezlob se nebo monopoly, a nejste si jistí, že ukrajinské dítko hru zvládne, můžete ho pro začátek nechat hrát ve dvojici s českým kamarádem. Tak se může zapojit do hry, i když si třeba ještě není jistý pravidly.
Máte ve třídě velkého introverta, skupinu opravdu živých dětí, které odmítají komunikovat, nebo se potýkáte s jiným problémem týkajícím se ukrajinských dětí? Pak neváhejte a prohlédněte si naši nabídku seminářů a webinářů zaměřenou na tuto tematiku. Rádi Vám pomůžeme.
Autor: MAppLing. Monika Skořepová