„Negramotní 21. století nebudou ti, kteří nebudou umět číst a psát, ale ti, kteří se nebudou umět učit.“
- Alvin Toffler
Klíčové kompetence jsou něčím, co žák rozvíjí a využívá ve všech vyučovacích předmětech, jsou to jisté univerzální způsobilosti: umění učit se, umění dorozumívat se, spolupracovat, jednat demokraticky, řešit problémy, pracovat soustředěně...
Znáte metody k jejich rozvíjení?
Popis kurzu
Připravili jsme pro Vás prožitkový interaktivní seminář, kde se seznámíte se s metodami podporujícími rozvoj klíčových kompetencí u žáků. Vyzkoušíte si metody, které podporují myšlení žáků a při nichž je žák hlavním aktérem.
Seminář je postaven na aktivním přístupu, na diskuzi a sdílení zkušeností mezi lektory a účastníky. Všechny nové postupy si vyzkoušíte pod vedením zkušených lektorů.
Cíl kurzu
Naučit pedagogy správně pracovat s metodami rozvíjejícími klíčové kompetence u žáků. Zdokonalit jejich schopnosti k vytváření takových podmínek ve vzdělávání, které jsou pro konkrétního žáka optimální (poskytovat jim podporu, dostatek času, přiměřené podněty k práci, zapojovat je do vhodných činností apod.) a tím přispívat k postupnému utváření a rozvíjení jeho klíčových kompetencí.
Obsah kurzu v bodech:
- metoda Alfa box na téma Aktivní učení (evokace toho, s čím účastníci přišli);
- metoda Dvojitý zápisník;
- metoda Poslední slovo patří mně;
- metoda Učíme se navzájem;
- metoda Pyramida údajů;
- metakognice – její místo mezi žákovými činnostmi, vliv na kompetenční rozvoj žáka;
- způsoby, jak vést žáky k reflexi jejich aktivního učení, zásady reflexe a zpětné vazby;
- práce s příběhem Medvěd – hledání různých verzí;
- výchovné přístupy učitele –vliv na žákovo sebepojetí při vyučování;
- podpora v práci učitele – nácvik komunikačně rovnocenné formulace;
- zásady aktivního učení – společně vyvozujeme, co vyplynulo z programu;
- společná reflexe a plánování.
Seminář je určen přednostně učitelům předmětů, v nichž žáci pracují se souvislými odbornými texty (není tedy určen učitelům matematiky).