Tematické aktivity: Ztracená rukavička

Další příběh pro mateřské školy, ve kterém se hledá ztracená rukavička. Přinášíme vám další tipy na práci s příběhem - výtvarné činnosti, didaktické hry i pracovní list.

Byla zima, za okny mrzlo a všechno pokryl bílý sníh. Maruška běhala po domě sem a tam a stále něco hledala. Prohledávala svůj pokojíček kousek po kousku. Ale stále nebyla spokojená. Běžela na chodbu. Na chodbě kontrolovala bundu po bundě. Podívala se pod skříň a také do botníku, ale nikde nic. Když pobíhala po domě celá utrápená, maminka byla zvědavá, copak to ta její Maruška hledá. Maminka chtěla Marušce pomoci, a tak se jí zeptala: „Copak hledáš, Maruško? Já ti ráda pomůžu.“ „Maminko, nemůžu najít svoji oblíbenou rukavici, jednu mám, ale druhá se mi ztratila.“

Maminka Marušce poradila, ať se podívá do skříňky, kde jsou uloženy šály, že je zrovna tam vždycky ukládá. Jenže ouha, tam taky nezbedná rukavička nebyla. Maruška už musela pospíchat do školy, a tak si musela rychle obléci jiné rukavice, aby jí na ruce nebyla zima. Cestou do školy Maruška stále přemýšlela, kde by jen její oblíbená rukavička mohla být. Když Maruška pospíchala svojí každodenní cestou do školy, vůbec si tak v zamyšlení nevšimla, že na zemi ve sněhu leží rukavice. Rukavička celá promrzlá volala na Marušku slabým, křehkým hláskem, ale Maruška ji neslyšela. Rukavička byla hodně smutná, ale věřila, že až půjde Maruška ze školy domů, určitě ji najde. A potom bude konečně s Maruškou v teple a setká se i s druhou rukavičkou, která se jí ztratila.

Po obědě, když se Maruška vracela domů, najednou rukavičku na zasněžené cestě uviděla. „Moje rukavice! Úplně studená a trochu zmrzlá, ale je to ona!“ Maruška rukavici doma položila na radiátor topení. Za chvíli roztála, změkla a krásně uschla. A tak se obě dvě rukavice s Maruškou zase setkaly. Od té doby si Maruška schovávala rukavice do kapsy, kterou si pro jistotu zapínala na zip.

Ztracená rukavička

Náměty a nápady na činnost s příběhem:

  • Seznámení s příběhem –příběh můžeme dramatizovat za pomoci maňásků, loutek, abychom dětem příběh co nejvíce přiblížili a došlo k pochopení textu a příběhu.
  • Najdi stejnou rukavici (PL – didaktická hra) –děti spojují stejné rukavice na PL. Pro každý spoj zvolíme jinou barvu pastelky.
  • Vytvoř si svoji rukavici (výtvarná hra) – podle šablony rukavice obkreslíme na kreslicí karton A4 tvar rukavice, děti si rukavici vymalují/vykreslí a ozdobí podle vlastní fantazie. Rukavičku můžeme zdobit reálnými materiály – knoflíky, kousky látek, vlny. Tyto materiály lepíme univerzálním lepidlem nebo tavnou lepicí pistolí. Tavnou lepicí pistoli používá pouze dospělý. Na závěr rukavici vystřihneme.
  • Diskuse nad příběhem (diskuse, rozhovor) – s dětmi si upevníme poznatky o ročním období – o zimě –, k motivaci využijeme dějové obrázky, podle nich určíme, jak se máme oblékat v létě, na jaře, na podzim a v zimě. Vysvětlíme si, proč před mrazem a zimou chráníme všechny části těla včetně rukou.
  • Jaká je největší rukavice? (didaktická hra) – skládání karet – rukavic – podle velikosti, PL vytiskneme, nakopírujeme, karty s rukavicemi skládáme od nejmenší po největší a naopak.
  • Pexeso (didaktická hra) – nastříháme karty s obrázky rukavic, můžeme si s nimi zahrát klasické pexeso, budeme hledat stejné rukavice – vždy dva stejné páry rukavic.
  • Prstová rukavice (didaktická a manipulační hra) – s dětmi se naučíme, jak se jednotlivé prsty, které schováváme do prstové rukavice, jmenují. Postupně se naučíme nasazovat si prstové rukavice.
  • Jaká rukavice se ztratila? (didaktická hra) – kartičky s rukavicemi (od pexesa) rozložíme do řady na stole, dáme dětem časový prostor, aby si prohlédly všechny karty s rukavicemi. Děti si zakryjí oči, v tu chvíli jednu kartu s rukavicí odebereme, aby děti neviděly, jakou jsme odebrali. Nyní děti mají za úkol zjistit, jaká rukavice se ztratila.
  • Hledání rukavice (didaktická hra) – po místnosti schováme rukavice dětí tak, aby byly vidět jen částečně. Děti ukrývání rukavic nevidí. Na zvukový signál hra začne, děti budou mít za úkol najít všechny rukavice ukryté ve třídě. Je dobré znát počet rukavic, které jsme ukryli.
  • Co by se stalo, kdyby (rozhovor, diskuse) – s dětmi dokončíme příběh jinak, než jak jsme příběh četli. Co by se stalo, kdyby Maruška rukavici nenašla nebo si ji vzal někdo jiný? Děti společně vymýšlejí jiné ukončení příběhu.


Autorky:
 Renáta Klapalová, Ing. Renata Špačková

Vložte svůj komentář